Veilingsite Catawiki en Ipsos maakten een trendrapport voor 2023. Op basis van uitgebreid kwalitatief onderzoek, wordt voorspeld wat we in volgend jaar kunnen verwachten op het gebied van kunst, mode, design, interieur, luxe items en verzamelobjecten. Gehuld in flamboyante kleding zetten we ons aan bordspellen. Nostalgie naar het jaar 2000 en zoeken naar nieuwe verhalen en beelden gaan hand in hand.
De vijf consumententrends volgens het rapport:
1. Grensverleggend
De tijd van oude regels loslaten is definitief aangebroken. De aandacht voor individuele en persoonlijke stijlen neemt de laatste flink toe jaren toe en zal in 2023 opnieuw een hoogtepunt bereiken. Denk aan maximalisme in het interieur, flamboyante kleding en technologiegedreven kunst zoals een AI-gegenereerd portret aan de muur of een statement piece van de Italiaanse designer Sottsass in de woonkamer. In mode vloeien prints en merken in elkaar door, combineren we moeiteloos Moschino met Margiela.
2. Nestelen
Interieurs hebben een directe invloed op hoe we ons voelen. In de huidige tijd van economische onzekerheid is het geen verrassing dat we kiezen voor warmte en comfort bij de aankopen voor 2023. Zo zal er meer aandacht zijn voor interieurstukken die bijdragen aan een serene leefomgeving. Zachte randen en onconventionele vormen duiken op in knusse interieurs. Verzamelingen van mineralen en vintage tarotkaarten geven elke ruimte een etherisch tintje, en analoge hobby’s zoals modeltreinen en bordspellen zijn populairder dan ooit.
3. Y2K is Now
Millennials zijn de dominante consumenten in het aankomende jaar en naar verwachting zullen zij op zoek gaan naar álles wat met Y2K te maken heeft. Van auto’s tot mode: items die populair waren rond de eeuwwisseling worden opgegraven en nieuw leven ingeblazen. De vroege jaren 2000 staan symbool voor een periode van eenvoudige, gelukzalige onwetendheid en millennials zullen dan ook op zoek gaan naar verzamelobjecten die hen terugvoeren naar het zorgeloze verleden. Combineer statement-pieces uit die tijd, zoals de Balenciaga Bag, met de populaire TikTok-trends van het moment (#whatsinmybag) en het feestje is compleet. Ook glittermode en fashion pieces gedragen door popiconen zoals Christina Aguilera en Britney Spears, flitsende auto’s uit Fast & Furious en Need for Speed en memorabilia die het begin van het digitale tijdperk aankondigden zoals Playstation en Pokémon zijn populair op Catawiki. Zo werden in slechts één jaar tijd meer dan 50 procent meer Pokémon- en ruilkaarten verkocht op Catawiki, met als hoogste bedrag voor één Pokémonkaart 5100 euro.
4. Nieuwe helden, meer verhalen
De maatschappelijke aandacht voor diversiteit en inclusiviteit vertaalt zich naar bijzondere objecten die een verhaal vertellen waar iedereen zich mee kan identificeren. Denk aan wijn uit minder bekende en traditionele streken en gedistilleerd door vrouwen, maar ook topsporters uit de historisch ondergewaardeerde en gemarginaliseerde groepen zullen in 2023 eindelijk de erkenning krijgen die ze verdienen.
5. Alternatieve investeringen
Waar whisky, vintage horloges en oldtimers jarenlang populaire investeringsobjecten waren onder verzamelaars, staat 2023 in het teken van nieuwe klassiekers. Van erfstukbroches en cognacs tot jongere klassieke auto’s. Nederlandse verzamelaars zullen het komende jaar investeren in minder voor de hand liggende objecten die hun passies weerspiegelen.