15% van de Nederlanders heeft een abonnement op een fysiek product dat periodiek geleverd wordt. Het merendeel van deze abonnementen werd in het afgelopen jaar afgesloten. Dit blijkt uit Product Abonnementen, een onderzoek van Multiscope.
Abonnementen in de voeding (24%) en persoonlijke verzorging (24%) zijn het meest in trek. Deze categorieën vormen samen bijna de helft van het totale aantal productabonnementen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de maaltijdboxen van HelloFresh en het abonnement op scheermesjes van Boldking. Kleding (9%), dranken (7%) en bloemen (7%) vormen de middengroep. In deze categorieën zitten merken als ON THAT ASS, Wijnvoordeel en Bloomon terug.
In totaal sloot men 63% van deze abonnementen in het afgelopen jaar af, tweevijfde (41%) zelfs pas in de laatste zes maanden. Van alle huidige abonnementen op maaltijdboxen startte driekwart (74%) in het afgelopen jaar. Maar ook abonnementen op ondergoed (55%) en bloemen (51%) sloot men vaak in de laatste 12 maanden af.
Voor abonnees is het gemak van niet naar de winkel hoeven (51%) de grootste motivatie voor het nemen van een abonnement. Daarnaast vindt men het fijn er verder niet aan te hoeven denken (38%), en dat er zo altijd een voorraad is (28%). Maar ook de goede kwaliteit (29%) en aantrekkelijke prijs (23%) zijn belangrijk. Verder vindt men het verrassingseffect van een abonnement leuk (22%).