Markteffect deed in samenwerking met Only for Men onderzoek naar Black Friday (27-11) en andere speciale dagen. Waar vorig jaar 80% van de Nederlanders bekend was met deze dag, is dat dit jaar 87%. Ook Cyber Monday (43%) en Singles Day (23%) worden steeds bekender.
Het overgrote deel van degenen die bekend zijn met Black Friday weet nog niet welke producten men wil gaan kopen (86%). 44% denkt er al wel over na (een daling t.o.v. 2019 met 7%.
De productcategorie die het meest in trek is onder consumenten zijn computers en elektronica (24%). Vorig jaar was de productcategorie mode, schoenen en sieraden nog het populairst, met 36%, nu zegt slechts 23% van de consumenten iets uit die categorie te willen kopen.
Het Chinese Singles Day is onder Nederlandse consumenten minder bekend. Slechts één op de vier Nederlanders weet daadwerkelijk wat Singles Day inhoudt. Waar vorig jaar 16% nog zei een uitgave zeker uit te stellen tot deze dag, is dat dit jaar nog maar 8%. Singles Day wordt gepromoot als een dag om jezelf te trakteren. Toch gaat slechts 44% van de Nederlanders een aankoop voor zichzelf gaan doen. Bij Black Friday (54%) en Cyber Monday (53%) ligt dit percentage hoger.
Ook Panelwizard deed, in opdracht van Acties.nl, onderzoek, en daaruit bleek dat 36% van de Nederlanders verwacht tijdens Black Friday minder aankopen te doen dan een jaar geleden.
Opvallend genoeg lijken vooral vrouwen zich dit jaar in te houden tijdens Black Friday. Zo verwacht maar liefst 52% minder impulsaankopen te doen dan een jaar geleden en zegt 41% überhaupt minder te gaan bestellen. Onder mannen bedragen de percentages 42 en 31%.
Uit het onderzoek blijkt verder dat een groot deel van de respondenten verwacht dat niet alleen de vraag, maar ook het aanbod tijdens Black Friday minder zal zijn. Zo denkt 36% dat er vanwege corona dit jaar minder (web)winkels meedoen aan Black Friday. Daarnaast verwacht maar liefst 38% dat de geboden kortingen dit jaar lager uitvallen. Jongeren zijn het meest sceptisch. Liefst 46% verwacht dat er minder (web)winkels meedoen en 53% gaat uit van minder spectaculaire kortingen.
En ten slotte nog een Motivaction-onderzoek. Uitkomst: morgen en in de dagen erna gaat 30% van de Nederlandse consumenten op koopjesjacht. Nog maar eenderde (34%) verwacht fysieke winkels te bezoeken, tegen 47% in 2019. Ruim de helft (53%) stelt zelfs dat fysieke winkels dit jaar niet aan Black Friday mee zouden moeten doen vanwege corona.
Inmiddels weten bijna alle Nederlanders (96%) de koopjesdag redelijk tot zeer accuraat te plaatsen. Drie jaar geleden was dat nog ‘maar’ 65%. Onder jongeren tot 25 jaar is de verwachte participatiegraad het hoogst (53%), twee keer zo hoog zelfs als in de groep 45-54 jaar (27%).
Schoenen (30%), bovenkleding (28%) en geurtjes (22%) zijn de meest genoemde productgroepen waarnaar de consument op jacht gaat. Deze top drie wijkt nauwelijks af van die van 2017-2019. Opvallender is dat alles waar een stekker aan zit of waar een oplader in kan dit jaar beduidend vaker als doelwit wordt genoemd dan in 2019.
Ongeveer de helft van de Black Friday liefhebbers durft een inschatting te maken van het budget dat ze gaan besteden. Gemiddeld komt dat uit op € 299, zo’n 30% meer dan in 2019.
Bol.com en MediaMarkt worden evenals in 2019 het meest genoemd als winkels waar men zeker een kijkje gaat nemen, gevolgd door Wehkamp, Zalando en Coolblue. Vooral Amazon staat dit jaar prominenter in de lijst dan in 2019.