Vier op de vijf Nederlanders zijn bang voor onjuiste online reviews. Dit blijkt uit onderzoek van Trustoo, uitgevoerd door PanelWizard. Toch betekent dit niet dat Nederlanders online reviews niet meer op waarde schatten, want maar liefst 84% stopt weleens het aankoopproces op basis van een slechte review.
Vooral hoogopgeleiden lijken gevoelig voor online reviews. Zo is 84% bang voor misleidende gebruikersbeoordelingen en ziet 91% weleens af van een aankoop naar aanleiding van een negatieve review. Onder praktisch opgeleiden bedragen deze percentages 75 en 74%.
Nederlanders beperken zich niet enkel tot het lezen van online reviews. Zo schrijft 58% van hen af en toe uit onvrede een negatieve review. Tegelijkertijd geeft 5% van de respondenten openlijk toe dat ze een keer een feitelijk onjuiste beoordeling hebben geplaatst. Opvallend is dat met 67% vooral Flevolanders hun ongenoegen online uiten. Respondenten uit Overijssel doen dit het minst (45%). Verder zijn jongeren tot 30 jaar het minst vies van onwaarheden in online reviews. Van hen schreef een tiende weleens een valse beoordeling.
Behalve geannuleerde aankopen wijzen meer signalen erop dat online reviews het aankoopproces nog altijd flink beïnvloeden. Zo blijkt uit het onderzoek dat 80% eerder reviews raadpleegt als ze de verkopende partij niet kennen, terwijl 78% gebruikersbeoordelingen het liefst vanuit meer dan één bron raadpleegt. Dit laatste doen mannen vaker (81%) dan vrouwen (75%).