Meer dan 840 miljoen mensen gebruiken wereldwijd software om advertenties te blokkeren op mobiel en desktop, volgens leverancier van adblockers Blockthrough.
Het blokkeren van mobiele advertenties komt het meeste voor en er is een duidelijke stijging, want eind 2020 waren er nog 586 miljoen gebruikers van de blokkeersoftware. Volgens het onderzoek komt de groei vooral door mobiele webbrowsers die standaard advertenties blokkeren. UC Browser is de meest gebruikte mobiele adblocker, met 310 miljoen gebruikers wereldwijd.
Het blokkeren van desktopadvertenties groeide voor het eerst sinds 2018, tot een totaal van 257 miljoen eind 2020. Waarschijnlijk is dat het gevolg van het toegenomen desktopgebruik tijdens de pandemie. Verder blijkt dat jongere en mannelijke doelgroepen vaker een adblocker gebruiken.
Blockthrough voegt eraan toe dat aanmeldingen voor nog wel te accepteren advertenties snel zijn gegroeid. Eind 2020 hadden 218 miljoen gebruikers er zich voor aangemeld, een stijging van 54% ten opzichte van begin 2019.
Bron: Warc