DVJ Insights onderzocht in samenwerking met Ad Alliance en Albert Heijn het effect van een video-commercial op verschillende devices. Wat blijkt: adverteren op het grote scherm leidt tot een betere boodschapoverdracht en hogere merkactivatie.
Een commercial leidt op alle schermen tot veel effect, waarbij het effect op merkherinnering (top-of-mind, spontaan en geholpen) gelijk is voor alle devices. Het TV-scherm laat wel significant betere resultaten zien als het gaat om boodschapoverdracht. Dat betekent dat consumenten zich de boodschap van de TV-commercial beter kunnen herinneren dan dezelfde commercial op een smartphone, tablet of laptop. Een commercial op TV leidt ook tot een positievere houding tegenover het merk, tot een hogere merkoverweging én aankoopintentie.
Daarnaast laten de resultaten zien dat het platform waarop je kijkt van invloed is op de impact van de commercial. Dat wordt in grote mate bepaald door de aandacht die men heeft voor content en reclame. Commercials op Videoland vallen bijna allemaal op (99%), op TV is dat 89% en YouTube 86%. Bovendien wordt er niet alleen vaker gekeken naar uitingen op Videoland en TV, ook zijn uitingen op deze platformen beter in staat de aandacht vast te houden (TV 78%, Videoland 70%, YouTube 51%).