Meer dan een derde van de marktonderzoekers gelooft dat AI data-analytics en datavisualisatie volledig zal overnemen, zo blijkt uit een onderzoek van SurveyMonkey. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart de afgelopen drie maanden dagelijks of wekelijks AI heeft gebruikt, voornamelijk voor data-analytics, datavisualisatie en het ontwikkelen van datagestuurde aanbevelingen.
Een derde van de marktonderzoekers denkt dat AI binnen de vijf jaar data-analytics en datavisualisatie zal overnemen, en ongeveer een derde denkt dat AI het schrijven van onderzoeksvragen, brand tracking en het ontwikkelen van datagestuurde aanbevelingen zal overnemen.
De meerderheid van de marktonderzoekers zegt dat het management van hun bureau het gebruik van AI-tools ondersteunt, en meer dan de helft denkt dat hun bureau waarschijnlijk binnen het komende jaar AI-tools gaat aanschaffen.
De meest voorkomende toepassingen voor AI zijn data-gerelateerd, waarbij blijkt dat data-analytics (28%), datavisualisatie (21%) en het ontwikkelen van datagestuurde aanbevelingen (21%) de meest voorkomende toepassingen zijn.
Nauwkeuriger en sneller
Een groot deel van de marktonderzoeksprofessionals heeft AI nog niet in het werk opgenomen, en 49% heeft het in de afgelopen drie maanden niet eens gebruikt.
AI-oplossingen zouden insights minder bevooroordeeld (57%), nauwkeuriger (63%) en sneller (68%) maken, volgens de respondenten. AI kan ook goed werken voor vragenlijsten (61%), het analyseren van enquêtegegevens en het produceren van insights (71%), vindt men.
SurveyMonkey meldt ook dat 36% van de respondenten vindt dat AI hen kan helpen bij hun werk, terwijl 41% twijfelt of het helpt of juist dwarsboomt.
Bron: research-live.com