AI vestigt zich in digitale medialandschap

Door Jan Roekens | 17-09-2024

Uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK blijkt dat het medialandschap verder digitaliseert. We luisteren meer naar podcasts en streamen meer muziek (ten koste van live radio). AI blijkt zich voorzichtig te vestigen en X verliest gebruikers door het gebrek aan vertrouwen.

Twee derde van de Nederlandse bevolking is bekend met AI, een derde van de bevolking heeft wel eens een AI-platform gebruikt. ChatGPT is veruit het meest gebruikt, vooral door jongeren. Toch maakt 50% van de 13-34-jarigen er geen gebruik van. AI-platforms worden vooral gebruikt voor tekst (schrijven, samenvatten, verbeteren van teksten, etc.) en in veel mindere mate voor beeld (foto’s/afbeeldingen) en geluid. Ook het zoeken van informatie en inspiratie (ideeën opdoen, brainstormen) zijn populair.
Er is wel bezorgdheid over de opkomst van AI, vooral over de toename van nepnieuws en desinformatie, en het feit dat het niet duidelijk is of iets echt is of door AI gecreëerd.

Minder technologie

Hoewel Nederlanders zich meer dan in 2022 zorgen maken over de negatieve gevolgen van schermtijd, laat de gemiddelde gebruiksduur voor veel online platformen een stijging zien. Belangrijkste redenen voor mediagebruik: je blijft op de hoogte van actualiteiten, je bent in contact bent met mensen die je belangrijk vindt, en je vindt er vermaak en ontspanning. De meerderheid vindt dat technologie het leven eenvoudiger maakt, maar toch zou de helft best wat minder willen. Het zijn vooral 18-49-jarigen die lijken te verlangen naar minder technologie. Zij maken zich ook de meeste zorgen over de negatieve gevolgen van hun schermtijd op hun gezondheid en sociale gedrag.

Zelf kiezen

De afgelopen jaren is het steeds belangrijker geworden om zelf te kunnen kiezen wat er op welk moment wordt geconsumeerd. Sinds 2022 vooruitkijken van tv-programma’s opnieuw gestegen. Ook muziek streamen laat nog steeds een stijgende trend zien, net als luisteren naar podcasts. Traditionele media zoals televisie en radio genieten nog altijd het meeste vertrouwen als het gaat om data- en persoonsgegevens, social media scoren het laagst, en als het gaat om vertrouwen in de content dan scoren vooral X en TikTok laag. De overgang van Twitter naar X heeft het platform geen goed gedaan, met verlies van gebruikers tot gevolg.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?