AI werkt wel, maar leidt ook tot burn-out

Door Jan Roekens | 09-01-2025

AI biedt op vele terreinen voordeel, van productinnovatie tot verbeteren van de klanttevredenheid, maar het zorgt ook voor burn-out bij medewerkers omdat er nog een taak wordt toegevoegd aan wat er dagelijkse te doen is. Dat blijkt uit onderzoek van EY in Amerika.

Met AI kunnen bedrijven hun productiviteit verhogen omdat het alledaagse en repeterende taken kan overnemen, waardoor werknemers meer tijd hebben voor creativiteit of strategie. En dat zou weer voordelen bieden, althans zo luidt de redenering. De waarheid is volgens de onderzoekers complexer. Bedrijven zien risico’s, en er lijkt een kloof te bestaan tussen de ambities van mensen in leidinggevende posities en degenen die de technologie in hun dagelijkse werk moeten gebruiken. Veel medewerkers melden dat ze een burn-out hebben en of minder enthousiasme kunnen opbrengen voor hun werk.

Meer opleiding gewenst

Uit twee enquêtes onder 500 Amerikaanse CEO’s uit verschillende sectoren, afgenomen met een tussenpoos van zes maanden, bleek het volgende:

  • 50% zegt dat het enthousiasme over het gebruik van AI in die periode verminderde, zelfs toen de ROI toenam.
  • 53% zegt dat werknemers zich ‘overweldigd of uitgeput’ voelen door de toestroom van AI-informatie, en 65% heeft moeite om personeel gemotiveerd te houden om AI te gebruiken.
  • 54% vindt dat ze als directie tekortschieten bij de introductie van AI; een mening die sterker leeft bij senior en executive vice presidents (61%) dan bij andere teamleden (47%).
  • 80% zou zich meer op zijn gemak voelen bij AI als ze meer opleiding en bijscholing op dat gebied zouden hebben genoten.
  • CEO’s maken meer kans op een positieve ROI van AI-investeringen als die 5% of meer van hun totale budget uitmaken.

Meer werk, meer optimisme

De bevindingen van EY komen overeen met die van een Upwork-enquête onder 2.500 werknemers, freelancers en leidinggevenden eerder dit jaar. Daarin zei 80% van degenen die AI gebruiken dat hun werk zwaarder was en de productiviteit werd belemmerd. Maar, marketeers zijn optimistisch over de technologie, blijkt uit onderzoek van WARC. 58% zei van plan te zijn GenAI te gebruiken, vooral voor copywriting en het samenvatten van grote stukken tekst.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?