Amsterdam is ongekroonde fiets-hoofdstad van de wereld

Door Jan Roekens | 07-11-2019

Berlijn en de Nieuw-Zeelandse stad Auckland lopen wereldwijd het meest voorop als het gaat om stedelijke mobiliteit. En Amsterdam is de ongekroonde fiets-hoofdstad van de wereld. Dat blijkt uit Kantars studie Mobility Futures.


De Duitse hoofdstad staat op 1 in de City Mobility Index. Niet alleen is het openbaar vervoer in Berlijn heel kostenefficiënt, de metropool heeft ook een heel uitgebreide en gevarieerde vervoersinfrastructuur en een groot aanbod aan ride sharing diensten. Dankzij het slecht functionerende openbaar vervoer, bungelen Johannesburg, Sao Paulo en Nairobi juist ergens onderaan de City Mobility Index ranglijst die de betaalbaarheid en de beschikbaarheid van vervoers-opties in grote steden over de hele wereld meet.

De rangljist is tot stand gekomen door onderzoek onder 20.000 forenzen in 31 steden en diepte-interviews met 53 toonaangevende internationale mobiliteits-experts. Met de City Mobility Index brengen we de huidige stedelijke mobiliteit en vervoerswijzen in kaart.

 Amsterdam op 9 in The Green Commuter Index Top 10

Met de Green Commuter Index bracht Kantar ook in kaart hoe milieuvriendelijk het vervoer in de grootste steden van de wereld is. Aziatische steden voeren de ranglijst aan als het gaat om milieuvriendelijk woon-werkverkeer. Tokyo staat op 1, gevolgd door Beijing en Singapore. In deze wereldsteden wordt veel gelopen en gefietst. Mensen maken veel gebruik van het openbaar en vervoer en doen aan carpooling.

In Europa is Londen de meest milieuvriendelijke stad dankzij haar enorm uitgebreide trein- en metronetwerk. Amsterdam staat op 9 in de Green Commuter Index Top 10, en is ‘gekroond’ tot fietshoofdstad van de wereld. Bijna 23% van de forenzen in Amsterdam pakt de fiets. Onze hoofdstad wordt op de voet gevolgd door Kopenhagen en Beijing. In Amsterdam wordt ook veel gecarpoold. Slechts 19,7% van de reizigers zit alleen in de auto.

Amsterdam goed in ‘smart mobility’

Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat mensen wereldwijd op zoek zijn naar andere manieren om zich in en om de stad te verplaatsen. Amsterdam scoort bovengemiddeld op reisplezier. Bij ons zien we dat vooral de forenzen die in hun eentje met de auto naar het werk in Amsterdam reizen op zoek zijn naar alternatieve vervoerswijzen, zoals lopen of meerijden met iemand anders. De Amsterdamse forens is ook handig met technologie. Gemiddeld gebruikt hij 4,5 apps om door de stad te navigeren en te reizen. Dat is een stuk meer dan de meeste Europese buren.

Verder scoort Amsterdam goed op ‘smart mobility’. Amsterdam is een van de grote steden die heel succesvol blijken te zijn in mobiliteitsmodellen die zich op de toekomst richten, en goed rekening houden met wonen, werken én recreëren. Amsterdam was een van de eerste steden met een Smart City (2009). Stadsplanners zien mobiliteit als een ecosysteem, waarbij rekening wordt gehouden met alle aspecten van ‘smart mobility’, waaronder luchtkwaliteit, kwaliteit van leven, veiligheid en toegankelijkheid.

Enkele andere bevindingen:

  • Auto nog steeds populairst.
    Ondanks de toenemende zorgen over het milieu, zijn forenzen nog steeds moeilijk de auto uit te krijgen. De auto is een statussymbool, en staat voor gemak, maar net zo vaak is het gebruik van de noodzaak, omdat het openbaar vervoer geen aanvaardbaar alternatief biedt. Wereldwijd gezien rijdt 39% van de stedelijke forenzen alleen met de auto van en naar het werk – daarmee is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel. Tel daarbij op dat het openbaar vervoer de meeste negatieve emoties oproept van alle vervoerswijzen, en het is nauwelijks een verrassing te noemen dat reizigers voor het gemak en het comfort van hun eigen auto kiezen.
  • In Tokyo en Manchester wordt het meest gelopen.
    In Tokyo en Manchester gaan maar liefst respectievelijk 18% en 16% van de inwoners te voet naar het werk.
  • In Zuid-Oost-Azië worden de meeste reis-apps gebruikt.
    Inwoners van Mumbai en Jakarta gebruiken gemiddeld meer dan vijf apps om naar, van en in hun stad te reizen. Op het Chinese vasteland is het gemiddeld aantal gebruikte reis-apps lager dan in de rest van de wereld. Via apps als Baidu, Alipay en WeChat kun je via een en dezelfde app bij meerdere aanbieders diensten op het gebied van bijvoorbeeld auto- en fietsdelen afnemen.

Automotive Practice Lead Vincent Groen: “Grote wereldsteden bruisen. Ze geven energie, trekken mensen aan. Maar naarmate de bevolking toeneemt en ons leef-tempo verder versnelt, wordt de mobiliteit in deze steden een steeds grotere uitdaging. Ons onderzoek laat zien dat het een van de grootste uitdagingen is om de forens uit de knusse cocon van zijn auto te krijgen en te laten kiezen voor meer duurzamere vervoersopties. Wil je het gedrag van forenzen echter veranderen, dan is het hebben van inzicht in de pijnpunten en emotionele reacties van mensen onontbeerlijk. Mensen zullen eerder kiezen voor een vervoersmiddel als ze er plezier aan beleven en als het staat voor een bepaalde leefstijl. Het moet meer zijn dan alleen maar een manier om ergens te komen. Steden hebben veel te winnen bij het ontwikkelen van mobiliteitsoplossingen waarbij de mens centraal staat en die zorgen dat het fijn wonen én reizen is in en om de stad.” 

Meer informatie?
Download het rapport van Mobility Futures

Of bekijk de recording van het Mobility Futures webinar

Bron: Persbericht Kantar, 7 november 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?