Apple, Peloton en Spotify relevantste merken in de US

Door Jan Roekens | 08-03-2022

Meer keuze, betere toegang, meer controle – de relevantste merken van 2022 geven consumenten gepersonaliseerde ervaringen en zorgen voor een makkelijk en veilig contact. Dat blijkt uit de Prophet Brand Relevance Index die Amerikaanse merken rangschikt op basis van feedback van consumenten.

De top 7 van relevantste merken in de US ziet er als volgt uit:

1. Apple, 2. Peloton (fitness), 3. Spotify, 4. Bose, 5. Android, 6. Instant Pot (kookgerei), 7. PlayStation

In de twee pandemiejaren bleek eens te meer het belang van contact tussen mensen. De grootste merken – Apple, Peloton, Spotify, Bose en Android – zijn op personalisatie gericht en ze kunnen mensen verbinden zonder dat die het huis moeten verlaten. De merken maken het mogelijk om je deel te voelen van een gemeenschap met gelijke interesses, of het nu gaat om het ruilen van hun favoriete Instant Pot-recepten of het spelen van PlayStation met medegamers.

Merken die welzijn dichterbij brachten, deden het ook goed in de ranglijst, zoals gezondheidsapps of TED (nummer 8) dat een populaire serie onderwijs- en levenslessen uitbrengt.

Gezinsleven

Voor het tweede jaar op rij bevat de top 25 merken die het gezinsleven mede bepalen. Van Amazon tot Costco, van Instant Pot tot Dyson, van LEGO tot Marvel, allemaal kunnen ze worden gezien als factor van belang tijdens de pandemie.

Maar er zijn ook tekenen dat consumenten wel eens uit de winterslaap willen komen. Dat is bijvoorbeeld te zien aan merken die een meer persoonlijk gericht fitnessprogramma aanbieden en aan de opmars van merken uit de reiswereld.

Marisa Mulvihill, partner en hoofd merk en activering bij Prophet vult aan: ‘Zelfs nu de pandemie afneemt, verdwijnen de voorkeuren van gebruikers niet. Om relevant te zijn bij consumenten, moeten merken blijven nadenken over hoe ze hun klanten de regie kunnen geven en nieuwe ervaringen kunnen bieden.’

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?