Audio bereikt dagelijks bijna 11 miljoen Nederlanders

Door Jan Roekens | 18-06-2024

Meer dan zeven op de tien Nederlanders worden dagelijks via audio bereikt. Dat komt neer op bijna 11 miljoen personen. Live radio heeft met 66% het grootste aandeel in de totale luistertijd, op enige afstand gevolgd door (online) muziekdiensten met een aandeel van 24%. Dat blijkt uit de NMO AudioMonitor 2024.

Via ‘NMO Luisteren’ heeft de markt de beschikking over de luistercijfers van de Nederlandse radiozenders. Aanvullend hierop is er behoefte om het audiolandschap in zijn volle breedte in kaart te brengen. Dat gebeurt aan de hand van de AudioMonitor. Voor de vierde editie van de monitor zijn 5.679 respondenten door GfK ondervraagd over hun luistergedrag

Muziekdiensten zijn sterk gegroeid en noteren een gemiddeld dagbereik van 25%. Die groei lijkt vooral ten koste te gaan van het luisteren naar eigen muziek zoals via CD’s en MP3’s. Van alle respondenten zegt 56% weleens gebruik te maken van Spotify, waarmee deze muziekdienst de grootste van Nederland is. Van de Spotify-gebruikers gebruikt 68% de betaalde versie (zonder advertentiemogelijkheden). Uitgesteld luisteren naar (delen van) radioprogramma’s en naar podcasts heeft een gemiddeld dagbereik van 5% en is daarmee ten opzichte van de vorige meting in 2019 meer dan verdubbeld. Luisteren via YouTube is daarentegen gedaald van 9% naar gemiddeld 5% per dag.

Podcasts bereiken dagelijks gemiddeld meer dan 712.000 luisteraars. 46% van alle Nederlanders van 13 jaar luistert weleens naar podcasts en 19% doet dat (bijna) dagelijks of minimaal een keer per week. Degenen die weleens podcasts beluisteren, besteden hier gemiddeld drie uur per week aan.

Luistermotieven

Nieuw in het onderzoek is het onderdeel waarin de luistermotieven worden vastgesteld. Er zijn veel verschillende redenen om te luisteren en voor elk audiodomein geldt een andere motivatie om er gebruik van te maken. Voor live radio luisteren gelden vooral sociale en praktische motieven: als achtergrond tijdens werk, voor de gezelligheid en ontspanning en om te weten wat er speelt in de wereld om je heen. Bij muziekdiensten is entertainment het belangrijkste motief: ontspanning, gezelligheid en nieuwe muziek ontdekken. Voor het luisteren naar podcasts zijn de belangrijkste drijfveren: informatie vergaren, kennis opdoen en leren.

Audio bereikt dagelijks bijna 11 miljoen Nederlanders

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?