Radio als onderdeel van een krachtige crossmediacampagne zorgt voor een significante stijging van de reclameherinnering en bovenal voor positieve en onderscheidende merkassociaties. Dat blijkt uit effectonderzoek door DVJ Insights voor het FMCG-merk Douwe Egberts naar de toegevoegde waarde van radio in de mediamix en de bijdrage van radio aan de mentale beschikbaarheid van het merk.
DVJ Insights onderzocht in samenwerking met Audify, Jacobs Douwe Egberts en mediabureau Havas Media de attributie van radio in de mediamix op de mentale beschikbaarheid voor het merk Douwe Egberts. Douwe Egberts laat daarin overtuigend zien dat met de inzet van radioreclame meer positieve en onderscheidende merkassociaties opgebouwd worden. Sterke creaties – met sonic branding – zorgen voor een rijkere emotionele verbeelding van het merk in het hoofd van de consument en maakt het opbouwen van associaties een stuk eenvoudiger. De merkassociaties zijn belangrijk om de mentale beschikbaarheid en de brand salience te vergroten. De combinatie van radio met andere bereiksmedia zorgt bovendien voor een stijging dieper in de funnel van de merkparameters merkhouding en merkvoorkeur.
Creatie belangrijk
De creatieve uitingen van de ‘Kracht van koffie, Douwe Egberts koffie’ zijn onderscheidend en daardoor krachtig, zegt het onderzoek. De onderzoeksresultaten tonen aan dat 70% van de Nederlanders de Douwe Egberts-brandsound spontaan aan het merk Douwe Egberts koppelt, met de daaraan gekoppelde positieve en onderscheidende merkassociaties. Het merkgeluid van Douwe Egberts is, volgens het onderzoek, een krachtige distinctive brand asset. Met behulp van het onderscheidende merkgeluid én de andere auditieve uitingen is Douwe Egberts in staat om snel merkkoppelingen te realiseren door de inzet van radioreclame.
De whitepaper met alle onderzoeksresultaten is te downloaden op de Audify website.
DVJ Insights is Kennispartner van Daily Data Bytes