Wereldwijd woedt de discussie over diversiteit in de media. Ook mensen van Aziatische herkomst blijven nog altijd achter in reclame-uitingen. De Aziatische cultuur en lifestyle is te weinig zichtbaar, concluderen onderzoekers van Getty Images en YouGov.
Aziatische consumenten vinden dat bedrijven beter hun best moeten doen om mensen van verschillende etnische achtergronden in beeld te brengen. Dat gebeurt nu nog te weinig, vindt 84% van de respondenten in Azië-Pacific (APAC) en 88% in Zuidoost-Azië. Mensen in deze regio’s zijn zich veel bewuster van deze ongelijkheid dan de gemiddelde wereldburger (79%).
Merken doen zich hiermee flink tekort, waarschuwt Kate Rourke, hoofd creative insights voor APAC bij Getty Images. ‘Het rapport laat zien dat herkenbaarheid een belangrijk aandachtspunt is voor consumenten. Mensen in Zuidoost-Azië verwachten dat merken hun echte levensstijlen en culturen registreren.’ Petra O’Halloran, creative research projectmanager bij Getty Images voegt toe: ‘Merken moeten beseffen dat een authentieke, gedifferentieerde weergave in hun reclame en marketing niet alleen maatschappelijk nodig is, maar uiteindelijk ook goed is voor hun winstresultaat.’