B2B-organisaties lopen op gebied van customer experience behoorlijk achter op andere organisaties, blijkt uit onderzoek van Blauw Research in 11 sectoren in Nederland. En dat is vreemd want B2B-organisaties hebben vaak meer één-op-één klantcontacten dan B2C-organisaties.
Uit de Customer Experience Benchmark van Blauw komt naar voren dat de online dienstverlening van B2B-organisaties minder goed aansluit op klantbehoeften. Dat geldt voor ongeveer de helft van de B2B-organisaties, in tegenstelling tot 64% van andere organisaties in Nederland.
Daarnaast weten medewerkers van B2B-organisaties vaker niet welke acties ze individueel kunnen ondernemen om een onderdeel van de klantbeleving te verbeteren. Medewerkers beschikken over minder klantinzichten waarmee ze aan de slag kunnen, dan bij andere organisaties in Nederland. Het plezier voor B2B-medewerkers om met klantfeedback aan de slag te gaan is daarom waarschijnlijk ook minder groot (54%) dan bij andere organisaties (68%). Dit terwijl ‘actie en plezier’ een belangrijke bouwsteen van de klantgedrevenheid is.