Internationale dagen als Black Friday, Cyber Monday en Singles Day worden steeds populairder onder Nederlandse consumenten. Maar leidt het ook tot uitstel van aankopen? Markteffect onderzocht het sentiment rondom deze dagen, samen met retailketen My Jewellery.
Waar vorig jaar 87% van de Nederlandse consument bekend was met Black Friday, is dat dit jaar gestegen naar 94%. De bekendheid van Black Friday is enorm, maar van de groep die ermee bekend is, zegt 62% er niet mee bezig te zijn. 38% denkt wel degelijk na over aankopen en 16% stelt de daadwerkelijke aankopen uit. Vorig jaar was dit 20%.
Singles Day & Cyber Monday
Naast Black Friday en Cyber Monday wordt in China op de 11de van de 11de Singles Day gevierd. Deze dag wordt wereldwijd steeds populairder en leidt ook tot hoge kortingen. In Nederland is dit de minst bekende van de drie (23%). Voor Singles Day geldt dat 65% die de dag kent er toch niet mee bezig is.
Online/offline
Waar vorig jaar meer consumenten online (25%) dan in de fysieke winkel (12%) aankopen wilden doen, zegt dit jaar 20% enkel naar de fysieke winkel te willen gaan en 15% alleen online aankopen te doen. Voor 28% heeft tijdens Black Friday de combinatie van fysiek én online de voorkeur.
45% Nederlanders eens met oproep FNV
De FNV heeft politiek en werkgevers opgeroepen om dit jaar Black Friday in verband met het coronavirus over te slaan. Het bestuur van de FNV Winkelstraat zag dat vorig jaar de krankzinnige drukte tijdens de dag de besmettingscijfers enorm lieten oplopen. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (45%) is het eens met de oproep van de FNV.
Markteffect is kennispartner van Daily Data Bytes. Word ook kennispartner en bereik onze lezers via web, socials en nieuwsbrief met jouw content. Neem contact op met Tjitske Buurman voor meer informatie.