De nieuwste editie van de Ipsos Coronavirus Tracker laat zien dat inflatie een behoorlijke indruk begint te maken en dat we ons bestedingspatroon aanpassen. Maar we zien ook de oplevingen na de coronacrisis.
Om met wat onderzoeksresultaten te beginnen: het valt op dat 86% van de respondenten verwacht dat inflatie hun winkelgedrag zal veranderen. Tegelijkertijd is te merken dat de beperkingen wegvallen. Mensen voelen zich nu meer op hun gemak dan een een maand geleden, en veel meer dan twee maanden geleden.
Sinds het begin van de pandemie is in de tracker nagegaan hoe mensen er financieel voorstonden. Gevraagd of ze een buffer hebben, zegt zo’n 55% dat dat het geval is, maar er is ook een behoorlijk percentage (42%) dat zich zorgen maakt over de maandelijkse rekeningen. 14% zegt dat de uitgaven fors zullen stijgen. En opgeteld bij degenen die een lichte stijging verwachten, komt dat op 37%. 15% ziet wel een daling voor zich.
Boodschappen
Inflatie zorgt ervoor dat de dagelijkse boodschappen een hap doen uit de salarissen. En dat leidt weer tot ander winkelgedrag. 39% verwacht minder te kopen, 35% mindert op enkele aankopen en 14% verandert niets.
In de tracker liepen ook vragen mee over thuiswerken. 43% zegt dat de mening over thuiswerken is veranderd door de pandemie. Het is dan ook de groep die thuis wil werken, tegenover 18% die graag weer naar kantoor wil.