De World Federation of Advertisers (WFA) deed onderzoek naar het probleem dat marketeers hebben met de regelgeving rond datagestuurde marketing, en dan gaat het natuurlijk over privacy en ethiek. De meerderheid van de CMO’s bij multinationals hecht belang aan een ethische benadering van data, maar de helft weet niet wat dit betekent voor de praktijk in huis en bij data-leveranciers.
WFA President en Chief Marketing and Communications Officer van Mastercard Raja Rajamannar vindt dat de digitale advertentiemarkt ‘geconfronteerd wordt met een omslagpunt in de schaal van regelgeving en met de druk vanuit consumenten en markt’. Ze is van mening dat CMO’s voorop moeten lopen bij het verantwoord en ethisch gebruik van data door merken.
Belangrijkste resultaten van het onderzoek
- 50% van de CMO’s maakt zich grote zorgen over de mate van privacybescherking bij externe partners en leveranciers (bijv. uitgevers, online platforms en datamakelaars).
- 83% van de CMO’s maakt zich grote zorgen over het feit dat ze geassocieerd worden met een serviceprovider of leverancier die wordt gescreend op onethisch gebruik van data.
- Slechts 16% van de CMO’s heeft er alle vertrouwen in dat het gebruik van AI en machine learning door hun bedrijf geen schadelijke gevolgen heeft voor hun klanten (zoals vooringenomenheid, discriminatie of oneerlijke uitsluiting).
- 85% van de CMO’s overweegt om privacybeschermende alternatieven in te zetten voor programmatic advertenties in reactie op de toegenomen wettelijke controle.
- 33% van de CMO’s is van mening dat marketeers bewust datagebruik vermijden die kwetsbaarheden kunnen versterken (bijvoorbeeld om ongezonde consumptiepatronen te voeden of meningen te polariseren).
- 41% van de CMO’s zegt dat data-ethiek een integraal onderdeel is van de bedrijfscultuur.
Bron: warc.com