Steeds meer consumenten vertrouwen merken als die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit geldt voor bijna zes van tien consumenten, terwijl dit vorig jaar nog voor 52% het geval was. Ook zijn consumenten dit jaar, ondanks de crisis, weer vaker bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Dat blijkt uit de Monitor Merk en Maatschappij 2020 van b-open en MarketResponse.
Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen en bijdragen aan de maatschappij, milieu en welzijn van mensen. Iets meer dan de helft van de consumenten (53%) let bij de aanschaf van producten of diensten op de maatschappelijke rol of duurzaamheid. Deze trend steeg in de afgelopen jaren, maar stabiliseert in 2020.
Reclame
Reclame over duurzaamheid is men wat meer gaan waarderen: het aantal mensen dat genoeg heeft van dergelijke reclames is afgenomen van 42% vorig jaar naar 36% dit jaar. De scepsis ten aanzien duurzaamheidsclaims is gelijk gebleven: 43% wantrouwt die. Goede onderbouwing en concrete bewijsvoering daarvan blijven dus belangrijk.
Betere wereld
Consumenten die verantwoord consumeren of duurzame producten kopen, willen vooral bijdragen aan een betere wereld, en doen dat in veel mindere mate om er zelf beter van te worden, bijvoorbeeld omdat het extra status oplevert. Desondanks zijn consumenten slecht op hoogte van het Klimaatakkoord en de Sustainable Development Goals. Eén op de drie weet wat het Klimaatakkoord inhoudt, voor de SDG’s is dit slechts één op de tien.
Top 10 probleemoplossers
Greenchoice, Tony’s Chocolonely en Tesla zijn in de ogen van consumenten de drie bedrijven die volgens de Nederlandse consument het meest bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Zij scoren het hoogste uit een lijst van 60 grote bekende merken bedrijven en enkele duurzame nichespelers.
De top 10 ziet er als volgt uit:
- Greenchoice
- Tony’s Chocolonely
- Tesla
- Vattenfall
- NS
- IKEA
- ASN Bank
- Eneco
- Essent
- FrieslandCampina