Hoewel het consumentenvertrouwen de afgelopen maand daalde tot het laagste niveau ooit, geven we weer steeds meer geld uit aan ervaringen die ons in de afgelopen twee jaar zijn ontzegd. Na jaren van beperkingen is er o.a. behoefte aan lekker uit eten gaan, culturele activiteiten en vakanties. En dat is terug te zien in de Monitor Consumentengedrag van Validators en VU Amsterdam.
Sinds de oorlog in Oekraïne zetten meer Nederlanders geld apart in de vorm van een spaarrekening, contant geld in huis of investeringen/beleggingen. Half april stond het percentage Nederlanders die dit deden op 16%, dat is half mei gestegen naar 22% (+6%). Daarnaast is de groep die geld uitgeeft aan leuke dingen kleiner aan het worden (9%, -4% t.o.v. half april). Financiële zorgen nemen ook toe. 27% van de Nederlanders maakt zich zorgen over de werksituatie (+5% ten opzichte van half april), vooral 18-34-jarigen doen dat (40%).
Ogen sluiten
Op basis van de data uit de Monitor Consumentengedrag lijkt het dat onze ogen voorlopig gesloten zijn voor de (financiële) onzekerheden. Twee jaar lang gaven we weinig geld uit aan ervaringen, waardoor we nu het gevoel hebben dat we een hoop moeten inhalen. Zo ziet de monitor vanaf half januari een toename in de uitgaven aan restaurants/take-aways; 33% van de Nederlanders gaf daar in de afgelopen weken geld aan uit (+9%). Ook wordt er sinds half januari weer flink meer geld uitgegeven aan culturele activiteiten (13%, +11%) en hotelovernachtingen (12%, +5%).
Verwennen
Noud Schartman, promovendus VU Amsterdam en werkzaam bij Validators: ‘Tijdens de lockdown was jezelf verwennen een kwestie van iets lekkers bestellen, online nieuwe kleding kopen of luxe persoonlijke verzorgingsproducten gebruiken. Nu kunnen we onszelf weer verwennen met uitjes en vakanties, zie de drukte op Schiphol. We weten eigenlijk dondersgoed dat we minder moeten consumeren en vliegen voor het milieu, dat we misschien beter wat kunnen sparen in plaats van nu veel uit te geven en dat de producten de komende tijd waarschijnlijk nog een stuk duurder gaan worden door de inflatie, oorlog en allerlei tekorten in logistieke ketens. Maar door de afgelopen twee jaar voelen veel Nederlanders een soort behoefte en misschien zelfs recht om het er nu even van te nemen. Veel Nederlandse consumenten lijken er nog niet helemaal aan te willen dat sommige van deze ontwikkelingen waarschijnlijk ook op de langere termijn aan zullen houden. Ligt er voor marketeers misschien een rol om dit nieuws op een begrijpelijke manier aan de man te brengen?’