Door de uitbraak van het coronavirus rekent inmiddels 65% van de Nederlanders op een economische crisis met persoonlijke gevolgen. Ze kiezen daarom voor de bespaarmodus, en voor huiselijke activiteiten die weinig budget vergen.
In de supermarkt blijft het intussen behelpen: 59% van de boodschappendoeners ervaart problemen bij de inkopen, maar 43% hamstert toch rustig door. Vooral jongere huishoudens ervaren koopstress en kiezen voor de hamsterstrategie. Dit blijkt uit de tweede meting van de Corona Impact Monitor van Motivaction.
De brede verspreiding van het coronavirus heeft een abrupte en zeer forse impact op het consumentengedrag in Nederland. Door een zeer grote meerderheid wordt inmiddels verwacht – of zeker niet uitgesloten – dat een economische crisis aanstaande is. De natuurlijke reflex, bezuinigen, is sterk en geldt voor nagenoeg alles waar geld aan gespendeerd kan worden. De enige uitzonderingen daarop zijn de reguliere boodschappen en doosjes paracetamol.
Tweederde rekent op economische crisis
Tweederde van de Nederlanders (65%) rekent er op dat de uitbraak van het coronavirus zal leiden tot een economische crisis. Nog eens 29% sluit dit zeker niet uit. Dat de crisis ook persoonlijke gevolgen zal hebben, vooral wat betreft inkomen en pensioen, wordt door opnieuw tweederde niet betwijfeld. Geld dat door het gebrek aan bewegingsruimte nu wordt bespaard, verdwijnt volgens de consument dan ook eerder in spaarpotjes (30%) en in het reguliere huishoudbudget (21%) dan dat er leuke dingen mee worden gedaan.
Consument in bespaarmodus
Feitelijk staat de consument nu al in de bespaarmodus, een bekende reflex in barre tijden. Wat betreft de verwachte bestedingen in de komende vier weken staan er bij hem slechts vier categorieën in de plus: de reguliere boodschappen in de fysieke supermarkt, hygiëneproducten, gezonde voeding zoals groente en fruit en pijnstillers. De extra offline én online omzet van onder meer (bord)spellen, interieurproducten, wit- en bruingoed is naar verwachting van zeer tijdelijke aard geweest. Het was vooral een alerte reactie op de tijd die je wist dat zou komen.
Meer tijd voor tv/video’s, boeken en het gezin
Tijd is momenteel alles behalve een schaars goed. Aan nagenoeg alle mogelijke binnenshuis activiteiten wordt de komende vier weken méér tijd besteed dan gebruikelijk. Koplopers zijn hier tv kijken/video’s streamen (35%), boeken lezen (29%), bewust tijd doorbrengen met je naasten (26%), zelf koken (21%) en thuis sporten (20%). Inderdaad, louter activiteiten waar weinig geld voor nodig is.
Inkoopproblemen voor zes op de tien huishoudens
Zes op de tien Nederlanders (59%) hebben in de zeven dagen voorafgaand aan het onderzoek problemen gehad met de aankoop van levensmiddelen of andere producten voor het huishouden. Ze konden het door hen gewenste product niet, of niet in de gewenste hoeveelheden aanschaffen. Boodschappendoeners tot 35 jaar ondervonden dit vaker (70%) dan gemiddeld, veel vaker ook dan 55-plussers (51%).
Veel licht aan het einde van de tunnel bespeurt de consument nog niet. De helft (48%) voorziet dit soort problemen bij het boodschappen doen ook voor de komende zeven dagen. Opnieuw is deze koopstress bij jongeren tot 35 jaar meer manifest (62%) dan onder 55-plussers (43%).
Vier op de tien huishoudens gaan hamsteren
In ruim één op de vijf huishoudens (22%) werd in de zeven dagen voorafgaand het onderzoek van bepaalde producten een extra voorraadje gekocht voor het geval deze slecht of niet verkrijgbaar zouden zijn. Dat waren geen halve maatregelen, want er werden in gemiddeld vijf verschillende productgroepen extra aankopen gedaan. De top vijf van meest gehamsterde producten bestaat uit groente & fruit in blik/pot/diepvries (49%), toiletpapier (35%), brood (34%), paracetamol (31%) en pasta (30%).
Alle wijze en vermanende woorden vanuit de detailhandel en de overheid ten spijt, hier blijft het niet bij. In ruim vier op de tien huishoudens (43%) zijn ook voor de zeven dagen ná de uitvoer van dit onderzoek hamsterplannen gesmeed, veel vaker weer in huishoudens tot 35 jaar (51%) dan door 55-plussers (37%). Op het boodschappenlijstje staan dezelfde producten als waarvan al een extra voorraadje is aangelegd, aangevuld met verse groente & fruit en zuivelproducten.
Over de Corona Impact Monitor
De Corona Impact Monitor van Motivaction geeft inzicht in de beleving van de corona-epidemie en de impact daarvan op de Nederlandse bevolking. Door middel van regelmatige peilingen laten we zien hoe burgers, consumenten, werkgevers en werknemers alle ontwikkelingen beleven en hoe zij daarmee omgaan. Deze tweede meting is uitgevoerd op donderdag 19 maart door middel van een online vragenlijst onder 1.034 Nederlanders tussen 18 en 80 jaar, onder wie 920 personen die primair of medeverantwoordelijk zijn voor het doen van de boodschappen en de inkopen voor hun huishouding. Het onderzoek is representatief voor de verdeling van de bevolking naar opleiding, leeftijd, geslacht, regio en waardeoriëntaties. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.
Disclaimer: doordat ontwikkelingen en nieuws zich in hoog tempo opvolgen zal de beleving van de epidemie snel kunnen veranderen. Het is dus bij de interpretatie van de resultaten belangrijk om je te realiseren dat het momentopnames zijn.
Bron: Persbericht Motivaction, 23 maart 2020