Verplicht thuiszitten door corona stimuleert lezen, blijkt uit een onderzoek van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en GfK. 40% van de respondenten geeft aan meer tijd te zijn gaan besteden aan het lezen van boeken. 6% van de respondenten die normaal gesproken niet lezen, heeft het boek opgepakt.
Uit verkoopdata blijkt dat deze toegenomen interesse in het lezen van boeken een positief effect heeft op de boekenomzet. Maar voor sommige fysieke boekwinkels was het tijdens de coronamaatregelen zwaar weer. Daar staat tegenover dat het coronavirus het e-commercekanaal geen windeieren legt.
Omzet
In de eerste drie kwartalen van 2020 is er 20 miljoen euro meer aan (papieren) boeken uitgegeven dan in dezelfde periode in 2019 (+6%). Tussen de twee verkoopkanalen – het e-commercekanaal en de fysieke winkels – bestaan grote verschillen. De omzet van het e-commercekanaal is sterk gestegen (+24%), en die van fysieke winkels is gedaald (-7%).
Kinderboeken
De verkoop van kinderboeken is flink gestegen tijdens corona. Dit heeft vermoedelijk te maken met het verplicht thuis zitten van kinderen, en dat ouders het lezen van boeken als verlichtend beschouwen. Ook zijn er dit jaar meer fictie-boeken aangeschaft, waarmee de behoefte aan ontspanning kan worden bevredigd. Het enige genre dat verlies heeft geleden is non-fictie vrije tijd. Het gaat onder andere om reisgidsen, fietsgidsen en reisverhalen.