Om de impact van de creatieve kwaliteit op belangrijke merk-kpi’s te analyseren, koppelden Kantar en Warc in een onderzoek de data van ongeveer 450 advertenties, afkomstig uit Kantar’s Link advertentietestdatabase, met de Return on Marketing Investment (ROM)-winstcijfers van 1.100 wereldwijde effectiviteitscasestudies van WARC. De analyse laat zien dat de meest creatieve en effectieve advertenties meer dan vier keer zoveel winst genereren als advertenties die laag scoren op effectiviteitsmetingen.
Verder laat het onderzoek zien dat advertenties die zich richten op eigenschappen die bijdragen aan het bouwen van het merk op langere termijn (zoals advertenties die een positieve impact hebben op de relevantie, het onderscheidend vermogen en zichtbaarheid van een merk) zelfs meer kans hebben om winstgevend te zijn dan advertenties die zich richten op kortetermijn-sales. Advertenties die goed presteren op zowel merkopbouw als het stimuleren van sales, laten doorgaans continu het product zien, maken gebruik van goed geïntegreerde productdemonstraties en zorgen ervoor dat het merk vroeg in de advertentie verschijnt.
Over de resultaten van het onderzoek zegt Polly Wyn Jones, Global Knowledge Manager bij Kantar: ‘In deze tijden waarin marketingbudgetten onder druk staan, is het belangrijker dan ooit voor merken om te weten of investeringen zich uitbetalen in winst. Bezuinigen op marketingbudgetten, en de hierdoor bijkomende ‘merkafwezigheid’, kan een onomkeerbaar effect hebben voor de positie van je merk en winstgevendheid. Deze nieuwe analyse benadrukt het belang van kwaliteit van je reclame op korte en lange termijn en helpt marketeers investeringen hierin te verdedigen, in een tijd waarin dit meer dan ooit nodig is.’