De gevaren van datagedreven marketing

Door Jan Roekens | 20-03-2025

Datagedreven marketing heeft targeting en personalisatie mogelijk gemaakt, maar al te vaak zijn de data onbetrouwbaar, of het nu gaat om cookies en enquêtes of zelfs first party-data. Marketeers moeten veeleisender worden als het gaat om de bronnen en de nauwkeurigheid van data.

Adlook, een privacy-first adtech-bedrijf, deed onderzoek naar de nauwkeurigheid van cookies van derden. Die nauwkeurigheid is ‘meer illusie dan een feit’ zegt het onderzoek. Daarin werd een vergelijking gemaakt tussen geclaimde, op cookies gebaseerde, doelgroepsegmenten en de realiteit. Wat blijkt:

  • Slechts 18% van een groep onderzochte vrouwen tussen 18 en 24 jaar bevatte de veronderstelde demografische kenmerken van de hele groep.
  • Meer dan een derde (35%) van degenen die als ‘jonge vrouwen’ werden bestempeld, was eigenlijk 55 jaar of ouder.
  • Van het segment ‘ouders’ had slechts 34% daadwerkelijk kinderen.
  • Van de mensen die als ‘huiseigenaren’ werden geclassificeerd, was 41% huurder.
  • Van de mensen die werden geclassificeerd als mensen met middelbaar onderwijs, claimde 63% een universitair niveau.

Opvallend feit: in het ‘vrouwen-segment’ verklaarde 50% man te zijn. En van het segment ‘mannen’ verklaarde 45% dat ze vrouw waren. Als dergelijke basisdetails onjuist zijn, is het zaak dat merken beter moeten kijken naar contextuele targeting in de online wereld.

Bron: warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?