De rol van de Chief Digital Officer verandert

Door Jan Roekens | 02-04-2019

De rol van de chief digital officer is sinds enkele jaren aan het veranderen. Dit heeft vooral te maken met de impact van big data en de opkomst van artificial intelligence.


Die ontwikkelingen zorgen ervoor dat bedrijven stevig moeten inzetten op digitale transformaties. Door die verandering is de CDO verschoven van de commerciële kant van het spectrum naar een focus op de realisatie van die verandering.

Dit blijkt uit het onderzoek 2019 Chief Digital Officer Study van Strategy&, een onderdeel van accountants- en adviesbureau PwC.

Wereldwijd heeft ruim 20% van de 2500 grootste bedrijven in 2018 een Chief Digital Officer (CDO). Binnen Europa is de CDO meer gemeengoed, daar heeft bijna 40% van de bedrijven een CDO in dienst, een toename van 5% ten opzichte van 2016. Ruim de helft van alle CDO’s zitten op bestuursniveau.

Binnen de banken en verzekeringswereld komt de positie van Chief Digital Officer het vaakst voor. Een logische consequentie van het feit dat de financiële sector enorme hoeveelheden (financiële) gegevens verwerkt. De verwachtingen van klanten van deze organisaties met betrekking tot onlinedienstverlening, privacy en communicatie liggen steeds hoger. De impact van big data en de opkomst van kunstmatige intelligentie maakt dat bedrijven stevig moeten inzetten op digitale transformaties.

“De rol van de CDO wordt dankzij deze ontwikkelingen volwassener. De CDO zat eerst aan de commerciële kant, maar is nu meer gericht op het realiseren van de verandering”, aldus Steven Pattheeuws, digital en telecom expert bij Strategy&. Dit zie je ook terug in de achtergrond van de huidige CDO. Deze verschuift van marketing/sales (63% in 2014, 16% in 2018) naar IT/Tech (9% in 2014, 40% in 2018). De grootste verandering is volgens Pattheeuws de verschuiving in werkzaamheden. “De CDO was eerst waarnemer en dat is veranderd naar het aanjagen van digitale transities en transformaties. Zij zijn steeds vaker verantwoordelijk voor het zorgen voor een doorbraak binnen een bedrijf, zodat het een sprong kan maken richting de toekomst en de concurrentiepositie blijft behouden.”

Deze ontwikkeling vertaalt zich ook naar de termijn van de CDO. Volgens Pattheeuws “zien we voor het eerst bewijs dat de rol van CDO een tijdelijke is. Diegene moet de organisatie helpen een transformatie te realiseren door bepaalde (IT) aspecten aan te pakken.” Het gaat vaak om een periode van 2 of 3 jaar. Wanneer processen, teams en de benodigde infrastructuur op orde zijn om de digitale transformatie te realiseren en te borgen laat de CDO weer los. Zijn rol wordt dan belegd binnen andere functies in de organisatie. Het wordt daarom voor organisaties ook steeds belangrijker dat alle mensen binnen de organisatie digitale kennis bezitten.

Pattheeuws maakt zich nog wel zorgen over de mid sized bedrijven tot zo’n 5000 werknemers. “We hebben het aantal CDO’s bij grote bedrijven door de jaren heen zien toenemen. Maar wat we zien is dat bij de laag eronder dat niet gebeurt terwijl ze wel de capaciteiten in de organisatie nodig hebben om ook die digitale transitie te realiseren.”

 

Bron: PWC, Strategy&, 26 maart 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?