Ondanks culturele en economische verschillen zien consumenten over de hele wereld steeds meer het nut van delen van hun gegevens. Dat blijkt uit het rapport ‘Global Data Privacy: What the Consumer Really Thinks’ van de Global Data & Marketing Alliance (GDMA).
De GDMA ijvert voor een wereldwijde consistente benadering van gegevensbescherming. Er zijn tekenen dat de wetgeving op dat gebied de consument steeds meer op zijn gemak stelt als het gaat om uitwisseling van gegevens met bedrijven. Naarmate meer mensen vertrouwd raken met data en technologie, neemt de bezorgdheid af.
Belangrijkste uitkomsten
- Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten (53%) in 16 landen, is het erover eens dat de uitwisseling van persoonlijke informatie essentieel is voor het goed functioneren van de samenleving.
- De overgrote meerderheid van de wereldwijde consumenten (82%) wil in 2022 deelnemen aan een economie die gebaseerd is op data.
- Vier op de tien (38%) zetten ‘vertrouwen in een organisatie’ in de top drie van redenen om data te delen met een organisatie.
- De meerderheid (47%) bestaat uit ‘datapragmatici’; zij wisselen graag gegevens uit met een bedrijf als daarmee voordeel is te behalen.
- In de afgelopen vier jaar steeg het aantal mensen dat zich weinig of geen zorgen maakt over dataprivacy van 26% naar 31%, het aantal mensen dat niet bereid is informatie te delen zakte van 23% naar 21%.
Bron: GDMA / Warc