Elk jaar geven merken miljoenen uit aan de kerstcommercials. Dit jaar waren er maar liefst 23, waaronder ook enkele buitenlandse merken met een Nederlandse twist. De hamvraag is of deze commercials ook doen waarvoor ze gemaakt zijn: de consument naar de winkel lokken. Voor het vierde jaar op rij onthult Unravel Research welke merken onze emotionele snaar weten te raken.
▼
Dit zijn de winnaars:
Ook dit jaar weer een verrassende top 3. Deze merken scoorden het beste in het brein van de consument.
De nummer 3: PLUS
De nummer 2: Staatsloterij
Dé nummer 1: Schoonenberg HoorSupport
Benieuwd wie de winnaars van de voorgaande jaren waren?
2021 | 3: PostNL, 2: Albert Heijn, 1: Alzheimer Nederland
2022 | 3: Postcode Loterij, 2: McDonald’s, 1: Staatsloterij
2023 | 3: Kruidvat, 2: VakantieDiscounter, 1: Albert Heijn
2024 | 3: Plus, 2: Staatsloterij, 1: Schoonenberg Hoorcomfort
Achtergrond van het onderzoek
Afgelopen week werden in totaal 23 kerstcommercials (gerandomiseerd) voorgelegd aan 21 consumenten die een medical grade EEG-headset aangemeten kregen. Hiermee kan het onderzoeksteam van Unravel hersenactiviteit 256 keer per seconde meten, en exact zien welke scènes de neuronen laten vuren, en welke niet.