Er wordt al maanden gespeculeerd over een recessie. Uit onderzoek van Markteffect bleek in september dat 80% van Nederland een recessie verwachtte en in november is dit gestegen tot 88%. De meest genoemde categorie om bij een recessie op te gaan bezuinigen is vakantie. Maar ook in de boodschappen wordt fors gesneden.
Bijna twee op de vijf respondenten (37%) verwachten dat er een zware recessie zal komen en meer dan de helft (51%) verwacht een milde recessie. Ten opzichte van de eerdere meting is de ernst van de recessie licht gekanteld. In september verwachtte 44% een zware recessie terwijl dat nu 37% is, en 36% verwachtte een milde recessie terwijl dat nu 51% is.
Verlaging van kosten
Indien er een recessie komt, zal de helft van de Nederlanders (50%) grote uitgaven tegenhouden. Onder grote uitgaven wordt verstaan een nieuwe bank, auto of vakantie. Dit percentage is licht gedaald t.o.v. de 57% van september. 13% houdt geen grote uitgaven tegen wanneer er een recessie zou zijn (september: 9%).
Net zoals in september is de meest genoemde categorie om uitgaven op te minderen ‘vakantie’ (65%). Daarna volgen ‘uitjes’ (60%) en ‘kleding’ (55%). Opvallend is dat meer vrouwen (62%) dan mannen (48%) grote uitgaven op het vlak van kleding zouden afblazen bij een recessie. Sport (18%) en verzekeringen (11%) blijven de minst populaire kostenposten om op te bezuinigen.
Aanbiedingen
Eén op de drie (33%) Nederlanders die gaan bezuinigen doet dit op de boodschappen. 71% koopt alleen het hoognodige en laat luxeproducten staan. Ook zegt zes op de tien respondenten (57%) meer aanbiedingen te kopen.
Meer dan de helft van de respondenten die willen stoppen met grote uitgaven voor vakantie, zouden dat doen door minder vaak op vakantie te gaan (55%). Daarnaast willen bijna twee op de vijf respondenten (37%) kosten verminderen door dichter bij huis te blijven en bijna drie op de tien respondenten (29%) zouden minder luxe op vakantie gaan.