Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat er meer jonge e-bike-kopers zijn in Duitsland en België dan in Nederland. Onder de e-bike- kopers zijn de leeftijdsgroepen 50- en 65-plussers in deze landen minder sterk vertegenwoordigd dan in Nederland.
De jongere doelgroep is deels te verklaren door het type e-bike dat gekocht wordt in onze buurlanden. Uit het onderzoek blijkt dat het aandeel sportieve e-bikes in Duitsland en België een stuk groter is dan Nederland en ze worden vooral aangeschaft door de jongere doelgroep. Een andere verklaring is het meer bergachtige landschap.
Daarnaast laat het onderzoek zien dat in alle drie landen prijs de belangrijkste rol speelt bij de keuze van een e-bike. Bij de Nederlandse consument speelt naast prijs ook actieradius een grote rol. Dit is voor de Duitse en Belgische consument minder belangrijk.
Uit de cijfers van vorig jaar blijkt dat de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike gaat aanschaffen een stuk groter is dan in België en Duitsland.
30% van de potentiële e-bike-kopers in Nederland heeft al een e-bike in hun bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en België waar 13% en 18% in bezit is van een e-bike.