Bijna drie op de tien Nederlanders hebben in de afgelopen 5 jaar een online opleiding gevolgd (28%). Gemiddeld beoordelen zij deze met een 7,3. Dit blijkt uit de E-Learning Monitor, een onderzoek van Multiscope onder ruim 4.600 Nederlanders.
LOI bekendste online opleider
De LOI heeft veruit de hoogste spontane naamsbekendheid (56%) van alle online opleiders in Nederland. De voornaamste concurrenten op dit gebied zijn NCOI (22%), NTI (21%) en NHA (14%). Voor LOI en NCOI geldt dat vrouwen en 18- tot 49-jarigen deze opleiders vaker spontaan noemen dan mannen en 50-plussers.
Markt e-learning sterk versplinterd
Vele kleine partijen zijn goed voor ongeveer de helft van de gevolgde opleidingen. Van de andere helft hebben LOI (7%), GoodHabitz (5%), NHA (5%), NTI (4%) en NCOI (3%) het grootste aandeel in handen. De buitenlandse partijen Coursera (3%) en Udemy (3%) pakken samen zes procent van de Nederlandse markt. Cursisten beoordelen de opleidingen van Udemy met een 7,6 als meest waardevol.
Kwart heeft voorkeur aanbieder
Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders die een online opleiding overweegt, weet al welke aanbieder ze gaan kiezen. De meesten hiervan geven de voorkeur aan de LOI (16%). Dit zijn vaker mannen (21%) dan vrouwen (11%). De top 5 bestaat verder uit NHA (8%), Open Universiteit (6%), GoodHabitz (5%) en NCOI (5%).
De resultaten in dit persbericht komen uit de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek naar de markt voor online opleidingen, cursussen en trainingen in Nederland. In het onderzoek zijn 4.608 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Bron: Persbericht Multiscope, 9 juli 2020