Een derde van de Nederlandse werknemers gebruikt ChatGPT op het werk. De overgrote meerderheid van hen doet dit zonder richtlijnen vanuit het bedrijf. Het vaakst wordt de tool gebruikt voor het schrijven van marketingteksten, e-mails en om te brainstormen. Dat blijkt uit de Contentoo AI Monitor, uitgevoerd door PanelWizard, in opdracht van contentcreatieplatform Contentoo.
ChatGTP heeft zich razendsnel genesteld op werkvloer in Nederland. Van de werknemers die het nog niet gebruiken, is ruim een derde van plan dit in de toekomst te gaan doen. Inmiddels is duidelijk dat er risico’s zitten aan het gebruik van generatieve AI: feiten kloppen lang niet altijd en plagiaat ligt op de loer. Problematisch is dat twee derde deel van de zakelijke ChatGPT-gebruikers geen toestemming vraagt aan zijn werkgever om ChatGPT te gebruiken. Vier vijfde van de respondenten heeft geen training gehad voor het gebruik van ChatGPT op het werk. Werkende Nederlanders zijn echter wel op de hoogte van de gebreken van de technologie. Ruim 86% van hen is ervan op de hoogte dat de informatie niet altijd juist is. Daarom controleert ruim 90% de gegenereerde tekst op feiten, slechts de helft checkt op plagiaat. Opvallend is dat de meeste mensen (70%) nauwelijks problemen ervaren met de nauwkeurigheid van de teksten die ChatGPT produceert.
Vertrouwen, maar ook bezorgdheid
Het vertrouwen in de kwaliteit van de teksten die ChatGPT produceert, is groot. Bijna 46% van de ondervraagde zakelijke gebruikers van de AI-tool vindt de gegenereerde tekst van ‘ongeveer dezelfde kwaliteit als een tekst die ik zelf zou schrijven’. Ruim 30% vindt de tekst zelfs beter. Tegelijkertijd is er ook angst en wantrouwen. Bijna 60% is bezorgd over zijn privacy en de beveiliging van gegevens door generatieve AI-tools. Daarom vindt bijna een even groot deel dat generatieve AI-tools meer gereguleerd moeten worden door de overheid.