Een op de vijf jongeren slachtoffer van nepwebwinkel

Door Jan Roekens | 27-03-2025

Online fraude via nepwebwinkels treft veel jongeren: 20% is zelf slachtoffer geworden, terwijl 51% van de jongeren iemand kent die weleens is opgelicht door een nepwebwinkel. De winkels lijken professioneel en betrouwbaar, maar na betaling blijft levering van het product uit en is het geld verdwenen. Ruim de helft van de jongeren denkt een nepwebwinkel te kunnen herkennen (55%) en zegt te weten waarop ze moeten letten bij het beoordelen van de betrouwbaarheid (56%).

De cijfers komen uit een onderzoek van CHOICE insights + strategy, in opdracht van Wijzer in geldzaken, onder een representatieve groep 16-19-jarigen. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de 14de editie van de Week van het geld die afgelopen maandag begon.

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een derde van de jongeren (35%) zich niet goed voorbereid voelt om later eigen geldzaken te regelen, zoals toeslagen aanvragen, verzekeringen afsluiten of belastingaangifte doen. Toch wil de meerderheid (64%) tussen hun 21ste en 25ste zonder hulp van hun ouders voor hun inkomsten en geldzaken zorgen. Driekwart (75%) van de jongeren vindt het belangrijk om op school iets te leren over geldzaken.

Christian Meijer, hoofd van Wijzer in geldzaken: ‘Vanaf je 18de ben je zelf verantwoordelijk voor je geldzaken. Wie jong financiële vaardigheden ontwikkelt, is beter voorbereid op de toekomst. Zo kun je je ook beter wapenen tegen online verleidingen en misleidingen, zoals webwinkelfraude. Daarom organiseren we jaarlijks de Week van het geld. Dit jaar willen we kinderen en jongeren leren hoe verstandige geldkeuzes kunnen bijdragen aan het realiseren van hun gelddromen.’

Week van het geld

In de Week van het geld (die duurt tot morgen 28 maart) gaan vele tienduizenden leerlingen en studenten uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo aan de slag met financiële educatie. Partijen uit de financiële sector, partners van Wijzer in geldzaken en gemeenten organiseren gastlessen en andere activiteiten om kinderen en jongeren op een speelse manier financieel bewust te maken. Het thema van de Week van het geld 2025 is ‘Hoe maak jij je gelddromen waar?’.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?