Maar liefst 25% van de Nederlanders heeft weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weggegooid. Dat blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door Panelwizard. De helft van de respondenten heeft weleens teleurstellende sinterklaas- of kerstcadeaus gekregen.
Met 42% gooien jongeren tot 30 jaar het vaakst een sinterklaas- of kerstgeschenk ongebruikt weg. Onder zestigplussers geldt dit voor slechts 12%. Verder blijkt uit het onderzoek dat vrouwen vaker teleurgesteld zijn in een sinterklaas- of kerstcadeau (57%) dan mannen (45%). De teleurstelling in sinterklaas- en kerstcadeaus komt mogelijk door de beperkte moeite die de gevers erin stoppen. Zo heeft ruim de helft van de respondenten weleens in minder dan vijf minuten een sinterklaas- of kerstcadeau gekocht. Daar maakt 58% van de mannen zich schuldig aan, 13% meer dan vrouwen.
Verder blijkt uit het onderzoek dat twee derde van de ondervraagde Nederlanders het lastig vindt om een sinterklaas- of kerstcadeau uit te zoeken binnen het afgesproken bedrag. Met 77% geldt dit vooral voor jongeren tot 30 jaar. In totaal overschrijdt bijna driekwart van de Nederlandse cadeaukopers weleens het afgesproken budget.