Essensor en Wageningen University & Research doen sinds deze maand samen onderzoek naar smaak en beleving van voedingsmiddelen, naar voedselwaardering en het voedselkeuzegedrag van consumenten.
Met het ‘Preventieakkoord gezonde voeding’ heeft de voedingsmiddelenindustrie afgesproken de receptuur en samenstelling van veel voedingsmiddelen te verbeteren door de hoeveelheid vet, zout en suiker te verminderen. Om een nieuw of vernieuwd product te kunnen introduceren is begrip nodig van de voorwaarden waaronder de consument het verbeterde product gaat accepteren. Wageningen University & Research voert fundamenteel wetenschappelijk onderzoek uit om dit gedrag goed te kunnen voorspellen. WUR wil deze kennis sneller naar de markt brengen en is daarom een samenwerking aangegaan met Essensor dat sensorische faciliteiten en gestandaardiseerde meetmethodes biedt voor routineonderzoek voor de voedingsmiddelenindustrie.
Nieuwe testmethoden
Van oudsher worden consumentenpanels en ‘deskundige proevers’ ingezet om met behulp van menselijke zintuigen zoals reuk, smaak, zicht, gehoor en aanraking food- en non-foodproducten te ontwikkelen. Naast deze zintuigelijke beoordeling stelt de consument ook eisen aan duurzaamheid en gezondheid voordat producten in het winkelwagentje verdwijnen. De afweging die de consument maakt tussen ‘lekker’ en de ’andere waarden’ vragen om nieuwe onderzoeksmethoden, omdat consumenten op deze thema’s geneigd zijn sociaal wenselijk te reageren en omdat zij zich niet altijd bewust zijn van hoe hun reacties tot stand komen. Wageningse wetenschappers ontwikkelen hiervoor indicatoren, zoals gelaatsuitdrukking, eye-tracking, huidweerstand, hartslag en reactietijden. Dankzij de samenwerking met Essensor kan het proces naar implementatie van deze methodes worden versneld.