Consumenten in verschillende Europese landen verwachten de komende drie maanden te bezuinigen op de kosten van levensonderhoud volgens een enquête uitgevoerd door Savanta. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven. Een op de vijf heeft de uitgaven al verlaagd. Een minderheid van 15% zegt zich niet te laten beïnvloeden door de stijgende kosten.
De bevindingen zijn gebaseerd op een enquête onder 3.000 consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en de Scandinavische landen over bestedingsgewoonten, attitudes en bewustzijn ten opzichte van duurzaamheid en dataprivacy, ideeën over diversiteit en gelijkheid en de initiatieven van consumentenmerken op dit vlak.
Het consumentenvertrouwen was volgens de enquête het hoogst in Spanje (87) en Nederland (87), maar het laagst in Scandinavië (82). Maar in alle markten was de teneur negatief.
Geen alcohol
De leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar had het hoogste consumentenvertrouwen. Alcohol (-46%) en uit eten gaan (-44%) kunnen de komende drie maanden de grootste daling tegemoet zien, terwijl boodschappen (+8%) en energierekeningen (+11%) de enige twee categorieën zijn waar hogere uitgaven worden verwacht.
Duurzaamheid is voor 45% een belangrijk punt bij het doen van aankopen. In de Scandinavische landen lag het percentage op 32%.
Weinig kennis over gebruik data
In Scandinavië is het begrip greenwashing iets wat sterk leeft, meer dan in andere landen. Misschien is dat de reden dat 48% van de Scandinavische consumenten liefst tweedehands of gereviseerde artikelen kocht, vergeleken met 29% in Italië, 26% in Duitsland en 25% in Spanje.
Over het algemeen zijn zaken als diversiteit en inclusie en datagebruik belangrijker voor consumenten dan duurzaamheid. Desondanks weten de meeste consumenten weinig (51%) tot niets (13%) over hoe hun gegevens worden gebruikt.
Bron: research-live.com