Niet alleen op sportief vlak heeft Ajax een zwaar jaar, de reputatie van de club kreeg afgelopen jaar ook een flinke knauw, waardoor Feyenoord en PSV nu voor het eerst populairder zijn dan Ajax. De Ajax Vrouwen kunnen het gebutste imago van de club echter weer opkrikken. Dit blijkt uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
In 2012 en 2016 was Feyenoord ook (nipt) de favoriete club onder Nederlanders, maar PSV stond niet eerder boven Ajax. Al voordat Feyenoord de landstitel veroverde en PSV de KNVB Beker, streefden de Rotterdamse en Eindhovense club hun Amsterdamse concurrent voorbij in populariteit. ‘De langdurige heisa bij Ajax doet het imago geen goed’, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. ‘De gemiddelde Nederlander roemt de club nog steeds om het beste, creatiefste spel in het mooiste stadion van het land. Maar qua sympathie bungelt Ajax onderaan de lijstjes, mede door de mensen die er werken en de sfeer tijdens de wedstrijden.’ De ranglijst (van 4 naar 10) is verder: FC Utrecht, Sparta, AZ, FC Twente, Willem II, Vitesse en Groningen.
Imago herstellen
Uit het onderzoek blijkt dat de Ajax Vrouwen de kracht hebben om het beschadigde imago te herstellen. Beerda: ‘Het vrouwenelftal bezit de bijzondere mix van topkwaliteit én sympathie. De clubleiding doet er dan ook goed aan om de vrouwen maximaal in de publiciteit proberen te krijgen. Door het recent behaalde landskampioenschap lijkt dit niet al te moeilijk.’
Andere scores uit het onderzoek: in de ranglijst kom je pas op de 29ste plaats een niet-voetbalclub tegen: hockeyclub Bloemendaal. KNVB, NOC*NSF en KNSB staan bovenaan bij de populairste sportbonden en -koepels. Populairste sportevenementen en -competities die (wel eens) in Nederland plaatsvinden zijn, op plaats 1, 2 en 3: de Elfstedentocht, de Olympische Spelen en het WK Voetbal (op de voet gevolgd door de Eredivisie).