De Europese digitale advertentiemarkt groeide in 2021 met 30,5% tot € 92 miljard, volgens de laatste cijfers van IAB Europe, de Europese vereniging voor digitale marketing en reclame.
De enorme groei laat zien dat de digitale advertentiemarkt terug is van weggeweest, hoewel voorzichtigheid is geboden gezien de stijgende inflatie – vooral in Oost-Europa en Turkije.
Alle markten kenden een groei met dubbele cijfers op jaarbasis. Turkije was de meest dynamische markt met een uitzonderlijke groei van 99,7% (met dus wel een voorbehoud voor de toekomst). De top drie (UK, Duitsland en Frankrijk) was goed voor meer dan de helft van alle Europese digitale advertentie-uitgaven. Display groeide met 34,5% tot € 45,6 miljard, waarbij sociale media goed waren voor de helft van het totaal. Search was goed voor een stijging van 29,9% tot € 39,5 miljard, video groeide met 46,2% naar € 18,5 miljard en audio kende een stijging van 50,2% in 2021.
Bron: warc.com