Screenforce publiceerde onlangs een analyse van het bereik en de omzetten van e-commerce-aanbieders. Bol.com is in omzet de grootste aanbieder en trekt tegelijkertijd het grootst aantal bezoekers. In december 2020 waren dat er 11,1 miljoen (70% van alle Nederlanders van 6+). Het bereik van de e-commerce-sites is gemiddeld genomen met 21% gestegen in de afgelopen drie jaar.
Nederlandse consumenten gaven volgens het CBS tijdens het tweede kwartaal van 2020 een recordbedrag van € 696 miljoen uit bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Dat is 37% meer dan in hetzelfde kwartaal in 2019 (€ 508 miljoen). De verkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het tweede kwartaal van dit jaar 55% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Nielsen verwacht dat het gestegen percentage Nederlanders dat online aankopen doet ook na corona voor een groot aantal branches stabiel zal blijven. De grote retailers zullen nog verder groeien, mits ze een online strategie hebben.
Aan kop
Jaarlijks rangschikt e-commerce-magazine Twinkle (Thuiswinkel.org) de online topverkopers in Nederland naar omzet. Uit de laatste lijst die in oktober 2020 is gepubliceerd blijkt dat Nederlandse bedrijven aan kop staan. Bol.com verkocht in 2019 voor € 2,17 miljard aan klanten in Nederland. Met dat bedrag is het bedrijf de lijstaanvoerder van de nieuwe 2020-lijst, vóór Coolblue en Albert Heijn. Ahold Delhaize heeft in de presentatie van de jaarcijfers over 2020 bekendgemaakt dat de onlineverkopen met 67% zijn gestegen naar € 7,6 miljard. Daarvan komt ruim de helft van Bol.com.