Duurzaamheid speelt een steeds grote rol bij de keuzes van consumenten. 4 op de 10 zegt regelmatig duurzame producten te kopen. Maar duurzaamheidsclaims van merken worden door de helft van de consumenten vaak gewantrouwd. Voor zeep en schoonmaakmiddelen is dat beeld niet anders. Dat blijkt uit onderzoek van Return on Content en MSI.
Voor ruim de helft van de consumenten speelt duurzaamheid een rol bij de keuze voor zeep en schoonmaakmiddelen. Wasmiddel is daarbij de belangrijkste categorie waar consumenten op letten (35%), gevolgd door handzeep (16%). Circa een kwart zegt bereid te zijn om meer te betalen voor zeep en schoonmaakmiddelen die duurzaam zijn.
Groene zeep
In het onderzoek zijn de merkverhalen van duurzame zeep- en schoonmaakmiddelen voorgelegd aan een representatieve steekproef van 500 consumenten. Marcel’s Green Soap laat de hoogste overall score zien. In vergelijking met andere duurzame zeepmerken wordt het merk beter beoordeeld op geloofwaardigheid, bieden van nuttige informatie en als passend bij het merk.
Extra kritisch
Eerder deed Return on Content al grootschalig onderzoek naar de duurzaamheidscommunicatie van ruim 40 verschillende merken. Hieruit bleek onder meer dat mensen extra kritisch zijn over de geloofwaardigheid van communicatie. De content performance van Marcel’s Green Soap ligt op het niveau van de zeer goed presterende merken in de benchmark over duurzaamheid, waaronder Tony’s Chocolonely.