Covid heeft het gedrag en de voorkeuren van consumenten veranderd. Zo betrekken Gen Z- en millennial-shoppers nu vaker producten rechtstreeks van merken, maar driekwart van alle shoppers verwacht na de pandemie toch wel weer de fysieke winkel te bezoeken, blijkt uit onderzoek van Capgemini Research Institute.
Belangrijkste insights
- Meer dan twee derde (68%) van Gen Z en meer dan de helft (58%) van de millennials heeft in de afgelopen zes maanden producten rechtstreeks bij merken besteld, tegenover gemiddeld 41% in alle leeftijdsgroepen.
- Slechts 37% van Gen X en 21% van de babyboomers heeft de afgelopen zes maanden rechtstreeks bij een merk besteld.
- Bijna twee derde (60%) noemt een betere koopervaring als reden om rechtstreeks te kopen en voor 59% is dat toegang tot merkloyaliteitsprogramma’s.
- In ruil daarvoor zegt 45% van alle shoppers dat ze bereid zijn om gegevens te delen over hoe ze producten consumeren en 39% zegt bereid te zijn om persoonlijke gegevens en productvoorkeuren te delen.
- Maar 54% van alle shoppers zegt ook dat aanbiedingen, deals en kortingen aanleiding kunnen zijn om hun gegevens rechtstreeks met merken te delen.
- 72% van alle shoppers verwacht meer fysieke winkels te bezoeken na de pandemie, waarbij boomers het voortouw nemen met 76% en Gen Z achterblijft met 66%.
- Omdat gemak een belangrijk blijft voor consumenten, wordt levering steeds minder een kostenpost voor bedrijven maar juist een groeimotor.
- In de segmenten gezondheid en schoonheid hechten shoppers meer belang aan bezorging en tevredenheid dan aan winkelervaringen. Over het algemeen genomen geldt dit laatste voor 42% van de shoppers.
- Gemak van bezorging is een belangrijke factor die kan aanzetten om nieuwe manieren van winkelen te proberen. Voorbeeld: 47% van de mensen die via abonnementsdiensten kochten, deden dit voor het gemak van thuisbezorging.