Nederlandse huishoudens hebben voor €2,9 miljard aan smart home-producten thuis staan. De markt groeide het afgelopen jaar met ruim €400 miljoen (+18%). Dit blijkt uit de vijfde editie van de Smart Home Monitor van Multiscope.
Het bezit van smart home-producten blijft groeien. Momenteel heeft 50% van de Nederlandse huishoudens één of meer smart home-producten in huis. In 2020 had 42% een slim product in huis en in 2018 was dit 36%. De meeste huishoudens bezitten producten in het segment verlichting en schakelaars of hebben een slimme speaker.
Het bezit van smart home-producten groeit binnen de meeste segmenten. De grootste groei zien we in de categorie verlichting en schakelaars. Vorig jaar bezat 21% van de Nederlandse huishoudens slimme producten in deze categorie, dit jaar steeg dat naar 27%. Ook het segment slimme speakers stond niet stil en groeide van 19% naar 23%.
De belangrijkste motivaties om slimme producten te kopen zijn gemak en comfort. Maar ook kostenbesparing is een vaak genoemde reden. Consumenten die geen interesse hebben, geven voornamelijk aan dat de huidige apparaten nog voldoen of dat ze de toegevoegde waarde van een slim product (nog) niet zien.