Volgens onderzoek van NordVPN is bijna de helft van de Nederlanders (43%) bereid zijn of haar geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau, korting of gratis dienst van een retailer. Dat is een van de hoogste percentages van acht onderzochte landen wereldwijd.
Een geboortedatum op zich lijkt misschien onschuldige informatie, maar samen met iemands naam en adres kunnen oplichters en identiteitsdieven het gebruiken om grote schade aan te richten. Een van de grootste bedreigingen is dat oplichters toegang tot een bankrekening kunnen krijgen, een nieuwe rekening onder een andere naam kunnen openen, daarmee fraude kunnen plegen of zelfs hun handen op belastingteruggave kunnen leggen.
Naast geboortedata geven Nederlanders ook snel hun e-mailadres (61%), naam (49%), likes en dislikes (41%) en achternaam (38%) prijs – alleen om misschien een beetje geld te kunnen besparen.
‘U heeft gewonnen’
Het onderzoek geeft vier voorbeelden van mogelijke oplichting met kortingen en gratis geschenken/diensten:
- Oplichting met gratis cadeaubonnen. Oplichters gebruiken het lokkertje van ‘gratis cadeaubonnen’ vaak als beloning voor het invullen van een of andere nep-enquête. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, gebruiken ze de namen van grote, bekende merken.
- Nep-sms’jes die korting beloven. De inhoud klinkt ongeveer zo: ‘Je rekening voor januari is betaald. Bedankt, hier is een kortingscode voor de volgende maand’, gevolgd door een verdachte link waarop je moet klikken. Deze sms’jes worden maar met één doel verstuurd: om de persoonlijke informatie van mensen te stelen, waardoor ze risico lopen slachtoffer te worden van identiteitsfraude.
- ‘Gefeliciteerd, u heeft gewonnen!’ als email of pop-up. Bij deze berichten zit er altijd een addertje onder het gras – meestal in de vorm van een bedrag dat je moet betalen om je ‘prijs’ op te eisen. In andere gevallen moet je veel persoonlijke gegevens invullen om je nepcadeau te ontvangen.
- Nepwebsites met grote kortingen.Consumenten worden vaak via nepadvertenties op social media naar frauduleuze websites gelokt. Ze komen op deze websites terecht door op valse links in advertenties te klikken. Uit onderzoek blijkt dat er maandelijks 1,5 miljoen nepwebsites worden gemaakt en dat 90% van de Nederlanders niet let op de betrouwbaarheid van een online retailer.
Verantwoording
Het onderzoek werd in opdracht van NordVPN uitgevoerd door het digital insights-platform Cint tussen 7 en 10 november 2022 in Duitsland en tussen 25 en 30 oktober in de UK, de VS, Canada, Australië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Nederland en Polen.