Ruim 60% van de Nederlanders geeft tijdens vakanties nog altijd de voorkeur aan lezen van magazines en boeken op papier, in vergelijking met online en e-readers. Dat blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA), uitgevoerd door PanelWizard. Leesvoer op vakantie dient nog altijd ter ontspanning, want de helft leest magazines of boeken bewust om even los te komen van hun online devices.
Hoewel veel Nederlanders onder de 30 jaar zijn opgegroeid met digitaal lezen, laten zij fysieke edities van magazines en boeken voorlopig niet links liggen. Zo leest 61% van de deze groep op vakantie liever een papieren dan digitaal magazine. Veertigers zijn hier met 75% het fanatiekst in. Verder is de behoefte om even offline te zijn voor 63% van de dertigers de voornaamste reden om er op vakantie een magazine of boek bij te pakken, en hiermee steekt deze groep boven andere leeftijdscategorieën uit.
Mee in de koffer
Ondanks dat experts al jaren spreken over ontlezing, blijkt uit het onderzoek dat een magazine in de koffer nog altijd vrij standaard is, want meer dan de helft van de Nederlanders neemt meestal een magazine mee op vakantie. Opvallend is dat maar liefst 41% van de respondenten op reis andere typen boeken en magazines leest dan dat ze thuis doen.
Behalve het leesvoer is ook het leesgedrag van Nederlanders op vakantie anders dan normaal. Zo leest 46% van hen op vakantie meer magazines dan dat ze in dezelfde periode thuis zouden doen. Opvallend is dat vrouwen hier met 48% meer toe zijn geneigd dan mannen (44%). Tegelijkertijd bladert 58% van de respondenten op vakantie ook langer in hun favoriete magazine of boek dan thuis op de bank of in bed. Ook hierin hebben vrouwen met 63% een hoger aandeel dan mannen (55%).