De pandemie heeft een grote invloed gehad op mediaconsumptie én bezit van apparaten. Dat blijkt uit het jaarlijkse Global Media Intelligence Report, dat de cijfers geeft van 43 landen.
Belangrijkste constateringen:
- Het bezit van pc’s en/of tablets blijft in veel landen dalen. Smartphones zijn het primaire – en soms het enige – digitale apparaat van veel internetgebruikers.
- Smart-TV’s winnen terrein nu hoogwaardig in-home entertainment een must-have wordt. In alle landen, op een handjevol na, steeg het bezit van smart-TV’s met enkele procentpunten op jaarbasis.
De opkomst van andere slimme producten is versneld. Meer mensen bezitten nu smartwatches, slimme polsbandjes en smart home-producten. - In veel landen heeft digitale video lineaire TV ingehaald. In bijna de helft van de onderzochte landen had meer dan 75% van de internetgebruikers in de voorgaande maand een VOD-abonnement. Maar TV blijft wereldwijd meer consumenten bereiken dan enig ander medium.
- De digitale audiomarkt evolueert, maar radio is niet verdwenen. Het bereik van radio-uitzendingen kromp dit jaar in veel markten, maar de bestede tijd veranderde nauwelijks sinds 2020.
Bron: Warc.com