Hoe gebruiken nieuwssites kleur in hun berichtgeving? CLEVER°FRANKE deed gedurende een jaar onderzoek naar ruim 13.000 online nieuwsbronnen wereldwijd. Nederlandse marketingnieuws-websites Adformatie, Fonk Online en MarketingTribune gebruiken opvallend veel neutrale kleuren.
Nieuws is wereldwijd kleurrijk, maar toch voeren neutrale kleuren de boventoon (59,7%). Opvallend is dat het nieuws in het weekend kleurrijker is (meer dan 25%) dan doordeweeks. Op maandagen en woensdagen zien we de minste hoeveelheid gebruik van kleur in nieuwsbeelden.
Helder
Als je kijkt naar 50 Engelstalige nieuwsbronnen wereldwijd, dan valt op dat Fox Sports, Business Wire en CNet de helderste kleuren gebruiken, terwijl de kleurintensiteit van Daily Sabah, CBC en The Times het laagst is. De Nederlandse websites Nu.nl en NOS.nl presenteren algemeen nieuws in meer fletse kleuren en ze gebruiken meer donkere kleuren.
Blauw dominant
De kleur blauw domineert het nieuwslandschap. Het wordt gebruikt voor alle onderwerpen en is favoriet bij gespecialiseerde nieuwssites in alle categorieën. Dit betekent niet dat onze kijk op de wereld uitsluitend wordt gedomineerd door koude kleuren. Oranje- en bruintinten worden ook veel gebruikt bij alle bronnen en onderwerpen.
Gert Franke, medeoprichter van CLEVER°FRANKE: ‘We zijn dit onderzoek gestart om inzicht te krijgen in hoe wij de wereld om ons heen waarnemen. Nieuws is een dagelijks middel waarmee we ons een beeld vormen van de wereld om ons heen, dichtbij en ver weg. We wilden graag onderzoeken hoe online nieuwsartikelen onze kijk op de wereld ‘kleuren’.’