Dertig procent van de zogeheten Chief Data and Analytics Officers (CDAO’s) zegt dat het niet mogelijk is om de impact van data, analytics en AI op de bedrijfsresultaten vast te stellen. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner.
▼
De cijfers komen uit de Chief Data & Analytics Officer Agenda Survey van Gartner die werd gehouden van september tot november 2024 vorig jaar, onder 504 executive leaders op het gebied van data en analytics over de hele wereld.
‘Er wordt heel veel gesproken over de waarde van data en over de wens om datagedreven te zijn, maar er zijn er maar weinig die het effect van hun werk kunnen onderbouwen’, zegt Michael Gabbard, Director Analyst bij Gartner.
De twijfel over de impact, en het onvermogen om dat te meten, staat nogal haaks op het gegeven dat juist deze executives op terreinen zitten waar het meten van resultaat steeds belangrijker is geworden. Slechts 22% van de ondervraagde bedrijven heeft een programma opgezet om hun data & analytics-activiteiten daadwerkelijk te meten en ook te communiceren.
Strategie opzetten
‘Organisaties geven steeds meer prioriteit aan de ontwikkeling van een robuuste D&A-strategie om besluitvorming en efficiëntie te verbeteren en juist die strategie en de middelen zouden in handen moeten zijn van D&A-leiders’, aldus Gabbard. ‘CDAO’s moeten een datagestuurde en beslissingsgerichte werkwijze stimuleren, belangrijke trends vroegtijdig signaleren en proactieve keuzes maken over D&A-strategie.’ En dat sluit weer aan de zienswijze van 91% van de respondenten dat juist zíj verantwoordelijk zijn voor een bruikbare D&A-strategie.’
Bron: gartner.com