Afgelopen jaar steeg de inflatie met 3,8%. Lager dan in 2022, maar nog steeds bovengemiddeld hoog. Wat betekent dit voor het uitgavenpatroon van Nederlanders? DPG Grow deed samen met Panel Inzicht een grootschalig doelgroeponderzoek: ‘De hartslag van Nederland’.
De stijgende inflatie laat Nederlanders hun uitgavenpatroon flink onder de loep nemen. Zo let maar liefst 76% op de uitgaven die zij doen. We bezuinigen, ten opzichte van een jaar geleden, vooral op uitgaan en uit eten (40%), het kopen van kleding (40%) en de tijd die we onder de douche staan (34%). Ook kiest men andere manieren van reizen. Zo pakt bijna één op de drie Nederlanders minder vaak de auto dan een jaar geleden. Fietsen en wandelen doen we juist vaker (33%). Over het algemeen bezuinigen ouderen flink, waar jongeren, 20- tot 30-jarigen, dat het minst doen.
Beste kwaliteit
Nederlanders blijken zich erg bewust van hun aankopen. Zo overweegt de meerderheid (65%) hun aankopen uitgebreid; slechts 16% doet impulsieve aankopen. Vooral jongeren lijken makkelijker geld uit te geven dan ouderen en datzelfde geldt voor stedelingen: in de stad geeft men makkelijker geld uit dan mensen die in een dorp wonen. Goedkoop is duurkoop lijkt daarnaast niet vaak van toepassing. Zo gaan de meeste Nederlanders liever voor de beste kwaliteit (42%) dan voor de laagste prijs (32%).
Zorgen onder jongeren
Met de toenemende inflatie komt ook financiële onzekerheid. Ruim één op de drie Nederlanders (38%) heeft financiële zorgen. Vooral onder 20- tot 30-jarigen zijn deze zorgen groot. Dat geldt voor de helft van deze groep. De jongere doelgroep, vooral 20- tot 30-jarigen, blijken het minst kostenbewust.
Bron: dpggrow.nl