De meerderheid van door XM-platform Qualtrics ondervraagde marktonderzoekers zegt dat synthetische data binnen drie jaar meer dan de helft van alle dataverzameling zullen uitmaken.
▼
Het onderzoek, 2025 Market Research Trends Report, geeft de resultaten weer van een Qualtrics-enquête onder 3.198 marktonderzoekers in 14 landen, waaronder Nederland.
Daaruit blijkt dat 71% van de respondenten de stelling onderschrijft dat het ‘merendeel van het marktonderzoek’ binnen drie jaar zal worden uitgevoerd met behulp van synthetische data. 69% heeft het afgelopen jaar synthetische antwoorden in hun onderzoek gebruikt.
De meeste ondervraagde onderzoekers (89%) melden dat ze regelmatig of als experiment AI-tools gebruiken, en 83% zegt dat hun organisaties van plan zijn om de investeringen in AI in 2025 ‘aanzienlijk’ te verhogen.
Snijvlak van innovatie
De belangrijkste uitdagingen zijn volgens het onderzoek het waarborgen van de kwaliteit van panels van derden en het ontdekken en voorkomen van door AI gegenereerde reacties. 71% zegt ook dat AI binnen drie jaar net zo goed onderzoeksresultaten zal analyseren als mensen.
Respondenten die hun eigen teams beoordelen als ‘op het snijvlak van innovatie’, zeggen vaker dat hun invloed, budgetten en werk waren toegenomen, in vergelijking met teams die als ’traditioneel’ werden gezien (77% versus 51%).
Bovendien beweerde 71% van de ‘geavanceerde onderzoeksteams’ ook dat hun organisatie tegenwoordig veel meer op onderzoek vertrouwt dan in het afgelopen jaar (35% bij ’traditionele’ teams).
Cutting-edge
Onderzoeksteams die als ‘cutting-edge’ worden beoordeeld, deden ook meer onderzoek dan hun traditionele tegenhangers. Zo deed 52% van de ‘cutting-edge’-teams onderzoek naar gebruikerservaring (UX) (41% bij de ’traditionele’ teams).
Bron: research-live.com