Insights-medewerkers zijn strategische partners

Door Jan Roekens | 22-08-2024

Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed.

Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals het belang van AI als cruciaal ziet voor consumenteninzichten.

Een meerderheid (57%) vindt het van vitaal belang dat hun bedrijf AI-tools gebruikt om consumentendata effectief te benutten. Het onderzoek laat ook zien dat 78% van de respondenten zegt vaak gebruik te maken van technologie voor consumenteninzichten, maar 43% vindt ook dat deze inzichten vaak ongestructureerd zijn.

De belangrijkste obstakels om AI voor projecten in te zetten zijn budgetbeperkingen (40%), ongestructureerde data (33%) en gebrek aan tijd  (28%).

Volgens het onderzoek is 83% van de respondenten tevreden met de insightsfunctie in hun organisatie, en 69% ziet insights als ‘enorm invloedrijk’ bij het nemen van zakelijke beslissingen. Ten slotte: hoe zit het met de waardering? 52% ziet insights-medewerkers als strategische partners, 31% als adviseurs en 17% als ondernemers.

Bron: research-live.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?