Jongeren kijken meer televisie

Door Jan Roekens | 11-06-2019

De totale tijd besteed aan media is de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 81⁄2 uur aan media. Het grootste deel van de mediatijd wordt besteed aan het kijken van video, 184 minuten per dag.


Dit is in de afgelopen vijf jaar met 6 minuten gegroeid. Het aandeel van TV-content in het totaal is wel afgenomen. Gamen en TV-kijken zijn de twee media activiteiten, die met de meeste aandacht geconsumeerd worden. Dat blijkt uit de percentages singletasken, die op respectievelijk 44% en 68% liggen. Dit zijn enkele uitkomsten uit de video-analyse die Screenforce heeft uitgevoerd op de resultaten van de 2018 editie van het Media:Tijd onderzoek.

TV-kijken favoriete media activiteit, online platform grootste activiteit onder jongeren

Het grootste deel van de mediatijd wordt besteed aan TV-kijken: gemiddeld 151 minuten per dag. Online Platform is een categorie waarin alle online activiteiten zijn samengevoegd. Met gemiddeld 120 minuten is dit de op één na grootste media activiteit. Onder jongeren van 13-34 jaar is het de grootse activiteit. Aan online video (o.a. YouTube) besteden we gemiddeld 7 minuten per dag, terwijl we gemiddeld 26 minuten per dag kijken naar streaming platforms zoals Netflix en Videoland.

bestedingstijd 2018

On demand en overige video kijken compenseren daling live TV-kijken

Sinds de eerste editie van het Media:Tijd onderzoek in 2013 is het live TV-kijken gedaald met 26 minuten per dag. Hiervoor in de plaats kijken we dagelijks 11 minuten meer uitgesteld naar TV- programma’s. Ook kijken we 16 minuten meer naar video platforms zoals Videoland en Netflix en kijken we 4 minuten meer naar online platforms zoals YouTube. Totaal zijn we na vijf jaar dagelijks 6 minuten meer video gaan kijken, waarmee we uitkomen op 184 minuten.

Vrouwen multitasken niet meer dan mannen

Media worden geconsumeerd terwijl de consument ondertussen zijn aandacht ook op andere activiteiten richt. We kennen dit fenomeen onder de naam multitasken. Het tegenovergestelde komt ook voor, dit wordt singletasken genoemd. Gamen en TV-kijken zijn de media activiteiten die we het meest doen zonder daarbij andere activiteiten te doen. Het percentage singletasken bij TV ligt net als de afgelopen twee Media:Tijd onderzoeken iets onder de 70%. Bij Gamen is dit 44%. Singletasken onder vrouwen is iets hoger bij het bellen/chatten, mailen en het lezen van tijdschriften. Dat vrouwen meer multitasken dan mannen is niet het geval bij de consumptie van media.

Jongeren kijken afb3

Traditionele media op traditionele manier geconsumeerd

Ondanks de toenemende beschikbaarheid en de mogelijkheden van online devices, consumeren we media hoofdzakelijk via de traditionele mediadragers. TV via het TV-toestel, de krant via de papieren uitgave en de radio via de stereo-installatie of autoradio. Dit patroon is hetzelfde gebleven wanneer je de uitkomsten van de drie Media:Tijd edities naast elkaar zet. Van de tijd die we besteden aan TV- kijken doen we dat 97% via het TV-toestel. Voor de categorie Uitgesteld Kijken gebruiken we wel vaker andere (online) apparaten. We kijken dan 87% via het TV-toestel en 13% via andere apparaten. Jongeren van 13 tot 34 jaar kijken 20% uitgesteld via andere apparaten.

Media:Tijd analyse over videogebruik

De resultaten van Media:Tijd 2018 zijn in april 2019 gepubliceerd. Screenforce heeft een aanvullende samenvatting gemaakt van de resultaten die gedetailleerder ingaat op de positie van video binnen de verschillende mediumtypen. Je kunt de analyse hier downloaden.

Over Media:Tijd

Media:Tijd is een dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Voor het onderzoek hielden 2.655 respondenten – een representatieve dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder – een week lang iedere 10 minuten hun activiteiten bij. In het najaar van 2018 is voor de derde keer het onderzoek Media:Tijd uitgevoerd. Het onderzoek is uitgevoerd door GfK in opdracht van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), het PMA en de JIC’s NLO, NOM en SKO. De resultaten van Media:Tijd 2018 zijn in april 2019 gepubliceerd op de website van Media:Tijd.

Over Screenforce

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Het doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce-participanten op het gebied van public affairs.

In Screenforce participeren de volgende mediabedrijven: Ster, RTL, Talpa Network, Branddeli en ORN.

Bron: Persbericht Screenforce, 5 juni 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?